Руският автомобилен пазар се свива значително тази година, тъй като високите лихви по кредитите и таксите отблъснаха много потенциални купувачи. Това постави индустрията на път да обърне тенденцията на възстановяване, продължила две години, пише Bloomberg. На този фон Москва се опитва да принуди китайските компании да локализират производството в Руската федерация.
Според Асоциацията на европейските компании, от януари до юни 2025 г. продажбите на леки и лекотоварни автомобили са спаднали до 546 430, което е с 27% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Групата също така ревизира прогнозата си за 2025 г. с около девет процентни пункта и сега предвижда спад от 24% в сравнение с миналата година.
Спадът в продажбите на автомобили показва колко високите лихвени проценти все повече тежат върху потребителското търсене в отрасли, които не са свързани с военната промишленост. В същото време данък, предназначен да подкрепи местните производители и бюджета, засили спада, който се случва на фона на забавяне на икономическия растеж, което накара някои официални лица да предупреждават за потенциална рецесия и да призоват за облекчаване на паричната политика.
Банката на Русия поддържа разходите по заемите на исторически високи нива, за да овладее инфлацията, изострена от инвазията на Кремъл в Украйна през 2022 г. След почти осем месеца на рекордно ниво от 21%, политиците понижиха основния лихвен процент с един процентен пункт миналия месец.
Обемът на вътрешните кредити за автомобили е спаднал с 50 на сто през първите пет месеца на 2025 г. спрямо същия период на миналата година, съобщи вестник "Коммерсант", позовавайки се на контролираната от държавата руска банка ВТБ.
В допълнение към проблемите на потребителите, в края на 2024 г. Русия увеличи таксата за рециклиране на вносни автомобили и оборудване с 70-85% и обяви, че до 2030 г. тя ще се увеличава с 10-20% всяка година. Макар таксата да е променлива, за обичайната категория нови леки автомобили с еднолитрови или двулитрови двигатели тя вече се увеличава с 667 400 рубли (8460 долара) спрямо 300 600 рубли преди увеличението от 2024 година.
Руският президент Владимир Путин защити таксата като начин за подкрепа на местното производство по време на среща с представители на бизнес средите през май. Мярката засяга несъразмерно продажбите на китайски автомобили.
След като най-големите западни автомобилни марки напуснаха Русия вследствие на инвазията в Украйна, китайските автомобилни производители спечелиха почти 60% от вътрешния пазар до края на 2024 г., според информация на Autostat.
В първите пет месеца на 2025 година продажбите на основната местна марка автомобили в Русия - Lada, са спаднали с 26% спрямо същия период на миналата година, съобщи пред информационната агенция RIA Novosti Максим Соколов, шеф на държавния автомобилен производител AvtoVAZ. Той обвинява за спада конкуренцията от китайските автомобилни производители, както и високите лихвени проценти.
Друг основен фактор, допринасящ за спада в продажбите, е рязкото увеличение на таксата за рециклиране на вносни коли, което влезе в сила в края на 2024 г. Таксата се увеличи със 70 на сто до 85%, а правителството вече обяви, че ще продължи да я увеличава с още 10% до 20% годишно до 2030-а година.