Южноафриканските минни компании са изправени пред тежък избор: дали да увеличат добива на паладия и родия, за да се възползват от ръста на цените, като в същото време рискуват да натиснат надолу и без това крехкия пазар на платината.
Взаимовръзката се дължи на факта, че паладият и родият са вторични продукти на платината. Така всеки грам от тях идва с два до три грама платина. По-строгите ограничения за вредните емисии подкрепиха пазара на паладия и родия, които се използват в катализаторите на бензиновите автомобили. В същото време платината, която се използва каталитичните конвертори на дизеловите автомобили, се търси по-малко, след като намаляха и продажбите на коли с такъв тип двигател.
Така някои от най-големите минни компании в света не искат да повишат производството, въпреки дефицита на паладий, който само ще расте през следващата година.
Платината покачи цената си с цели 15 процента тази година от дъно, невиждано от десетилетие, но прогнозата е за нов спад на търсенето през 2020 г. и излишъци на пазара. През 2019 г. паладият поскъпна с 40 процента, а родият - със 144 процента.
"Разширяване на добива с цел възползване от по-високите цени на родия и паладия може да бъде доста рискован ход", казва Джеймс Уелстед, говорител на заетата в бранша компания Sibanye.