Има един благороден метал, който през последните години блести по-ярко, дори и от златото. Макар с бял цвят, това не е нито среброто, нито платината. Става въпрос за паладия. Благороден метал, който достигна рекордни нива от 1 780 долара за унция в средата на октомври.
За последната година и половина паладият е поскъпнал два пъти, а ако се върнем малко по-назад във времето, ръстът му за последните три години е точно три пъти.
Какво предопредели поскъпването на паладия?
Използван в катализаторите на автомобилите за намаляване на вредните емисии, паладият регистрира нова рекордна стойност, следствие на неравновесие между търсенето и предлагането. Най-общо казано - заради превес на търсенето над предлагането.
Автомобилната индустрия съставлява около 80% от потреблението на паладий, а по-строгата регулация на вредните емисии до голяма степен съдейства за повишеното търсене на метала и принуждава производителите на автомобили да купуват повече.
Засилващ ефекта върху ръста на цените на благородния метал е малкият размер и ниската ликвидност на пазара на паладий, които го правят по-нестабилен (волатилен).
По-строгото регулиране означава, че търсенето се разширява, въпреки забавянето на световния икономически растеж и намаляването на продажбите на автомобили на ключови пазари, включително Европа, САЩ и Китай. Правилата влизащи в сила в Китай, най-големият пазар на автомобили, от следващата година, ще изискват всяко превозно средство да съдържа около 30% повече паладий, платина и родий, казват анализаторите от Morgan Stanley.
Според пазарни наблюдатели, през тази година паладият ще регистрира осми пореден годишен дефицит, като търсенето ще изпревари предлагането с 617 000 унции.
"Паладият остава в структурен пазар на бикове, който умело може да се възползва от всяка искра..., за да достигне нови максимуми", казва анализаторът на Scotiabank Ники Шийлс. "Но колкото по-късен става бизнес цикълът, толкова повече се повишава и опасността".
Разбира се има и много анализатори, които са на мнение, че най-доброто за паладия може да е приключило и цената му ще се понижи, тъй като автомобилните производители бавно намаляват количеството паладий, което използват в полза на платина, която сега е с близо 900 долара по-евтина за унция.
JPMorgan, Morgan Stanley, Macquarie и BMO прогнозират средните цени на паладия за 2023 г., вариращи от 1000 до 1 189 долара за унция. За сравнение последните нива, при които се търгува паладия са при 1 760 долара за унция.
"Рядко се случва дадена стока да остане толкова далеч над дългосрочните норми за продължителен период", коментират анализаторите от BMO.
Коя е най-голямата заплаха пред паладия?
В среда на високо търсене от автомобилната индустрия и рекордните цени на паладия, прави впечатление един друг факт. А именно - рекордната "надценка", която има паладият, спрямо своята "по-голяма сестра" - платината.
Нещо повече, съотношението платина-паладий, достигна рекордно ниското в историята си ниво от 0.5. Подобно съотношение - от 0.57 сме виждали единствено през 2001-ва година, точно преди разгара на "технологичния балон".
Експертите обаче, не са толкова убедени, че подобно ниско съотношение между двата метала е оправдано и стабилно в дългосрочен план. Защото и двата метала се използват при катализаторите на автомобилите. Проблемът е, че платината е специализирана при дизеловите автомобили, докато паладият е ориентиран към автомобилите с бензинови двигатели.
Истината е, че все повече автомобилопроизводители могат да започнат да настройват своите бензинови катализатори да работят с платината. А причините за това са - освен крайно високите цени на паладия и далеч по-евтината платина в момента, но и традиционния недостиг в предлагането на паладия, където непрекъснато търсенето изпреварва предлаганото.
Единственият проблем за момента е, че за да преминат към ползване на платина, автомобилните производители трябва да пренастроят своето производство. Защото катализаторите не са еднотипни. Тоест, на индустрията ще й трябва време.
Трябва да се име предвид, че паладият се търгува при цена два пъти по-висока от платината в момента, или с премия от 880 долара за унция. Това се сравнява със средна премия за платина (тоест платината е била по-скъпа от паладия) през последните 25 години от близо 475 долара.
"Платината е замествала паладия в бензиновите автомобили в минали пикови моменти при цените на паладия", според Тревор Реймънд, директор на изследването на Световния съвет за инвестиции в Платина, посочвайки предишния скок на цените на паладий над платината през 2000 г., когато именно платината достига рекордно ниско съотношение спрямо паладия от 0.57 (посочено на графиката по-горе).
Общото търсене на платина ще изостава от предлагането с половин милион унции както през тази, така и през следващата година, се казва в доклад на WPIC - излишък от над 15 тона на глобален пазар от 232 тона.
За разлика от сестринския си метал, паладият в момента е в дефицит, като през 2018 г. предлагането изостана зад търсенето със 7.4 тона според преработващата и технологична фирма Johnson Matthey, или може би около 35 тона според Metals Focus и конкурентната консултантска компания Thomson Reuters GFMS (сега преименувана Refinitiv).
"Цените на паладий са почти мейф,кр от началото на това десетилетие, отбелязват специалисти консултанти Metals Focus, но доставките през 2018 г. се увеличават с малко над 10% от 2010 г.".
Какво ще ни поднесе бъдещето при платината и паладия, предстои да видим.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на благородни метали.