Цените на платината вероятно ще останат обвързани в тесен ценови рейндж през следващата година въпреки силното търсене и стягащото се предлагане, докато пълен спад в търсенето на паладия може да доведе до по-нататъшно понижение на цените през 2025 г. Това е прогнозата на анализаторите от Heraeus Precious Metals.
Според тях нарастващото търсене и дефицитът в предлагането все още може да не са достатъчни, за да извадят цените на платината от търговския им диапазон през следващата година.
"Прогнозира се пазарът на платина да остане в дефицит през 2025 г.", казаха те. "Очаква се дефицитът да се разшири, тъй като нарастването на търсенето повече от надвишава скромните увеличения на първичното и вторичното предлагане. Изискванията за платина както в автомобилната, така и в промишлената употреба се очаква да нараснат, което ще спомогне за повишаване на общото търсене до над 7,6 милиона унции."
Анализаторите очакват първичното производство на платина да нарасне до 5,4 милиона унции през следващата година, като производството на платина в Южна Африка се очаква да нарасне до 3,9 милиона унции. "Производството на платина в Русия се очаква да се възстанови до нормалните нива през 2025 г., след като реконструкцията на топилната фабрика намали рафинираното производство през 2024 г.", пишат те. "Въпреки това, предлагането в Северна Америка се очаква да спадне с около 50 хил. унции след преструктурирането на мината Stillwater."
Очаква се рециклираната платина също да бъде малко по-висока през 2025 г. "Рециклирането на автокатализатори имаше своите предизвикателства през последните няколко години, тъй като по-старите автомобили продължават да се търсят на фона на натиска върху разходите за живот и затова не се бракуват толкова бързо, колкото в миналото", отбелязаха те. "С прогнозата за ръст на продажбите на нови леки превозни средства през следващата година се очаква подобрение в обемите на изразходваните автокатализатори. Въпреки това, ако натискът върху разходите за живот продължи, това може да тласне повече хора към пазара втора употреба, поддържайки рециклирането на автокатализатори на по-ниско ниво."
Предвижда се нуждите от платина за промишлени цели да се увеличат с 6% до над 2,5 милиона унции през 2025 г., с печалби вероятно във всички основни сектори. "Потреблението на електроенергия се увеличава, тъй като изискванията за съхранение се увеличават", каза Heraeus. "Каталитичните процеси в химическата и петролната промишленост също се очаква да имат по-големи изисквания за платина. Малко по-високо търсене се очаква и в стъкларската промишленост и медицинския сектор."
Търсенето на бижута, напротив, се очаква да намалее през 2025 г. "Продажбите на платинени бижута в Китай продължиха да намаляват през 2024 г.", отбелязват анализаторите. "Потребителското доверие е сравнително ниско, тъй като китайската икономика се бори със срива на недвижимите имоти и златните бижута са предпочитани. Очаква се това да остане същото през 2025 г. Слабият икономически растеж вероятно ще натежи върху търсенето в Япония и Европа, но Северна Америка и Индия имат по-добри перспективи."
Инвестиционната среда за платината беше положителна през 2024 г., водена от подновения интерес от страна на ETF инвеститори. "Притежанията на ETF от началото на годината са с 258 хил. унции по-високи, отколкото в началото на годината, при почти 3,2 милиона унции, въпреки че това е спад от общо 3,4 милиона унции в средата на годината", казаха те. "Търсенето на кюлчета и монети не е особено силно извън Китай. Променливостта на цената на платината в йени означава, че японските инвеститори са били нетни продавачи на платинени кюлчета досега тази година."
Heraeus прогнозира спот цената на платината да се търгува между 850 и 1220 долара за унция през 2025 г. За сравнение, последните нива на търговия на "белия метал" са при 935 долара за унция.
"Очаква се пазарът да се стегне през следващата година, подкрепен от силното автомобилно и индустриално търсене. Въпреки това, цената на платината е ограничена в диапазона от няколко години, въпреки че пазарът се е изместил от излишък към дефицит, тъй като запасите са в изобилие", отбелязват те. "Възобновяването на силата на долара натежа върху цената наскоро и ако рандът се обезцени допълнително, това премахва един източник на ценова подкрепа."
Обръщайки се към пазара на паладий, Heraeus очаква условията да бъдат по-малко затегнати през следващата година, отколкото през 2024 г.
"Предвижда се пазарът на паладий да бъде почти балансиран през 2025 г.", пишат анализаторите. "Предвижда се вторичното предлагане да се разшири умерено, както и първичното предлагане, при което връщането към нормалното производство в Русия превъзхожда намаленото производство в Северна Америка. Междувременно се очаква търсенето леко да спадне, тъй като леките превозни средства с двигател с вътрешно горене губят пазарен дял от BEV."
Производството на паладий се очаква да нарасне с 2% през 2025 г. до общо 6,4 милиона унции. "Очаква се доставките от Русия да се възстановят до нормални нива, след като реконструкцията на топилната фабрика през 2024 г. намали рафинираното производство. Производството в Южна Африка се очаква да бъде умерено по-високо поради някои натрупани материали, които се обработват и подобряват нивата, повишаващи производството в Mogalakwena, най-голямата мина за производство на паладий."
"След значително съкращаване на разходите и някои ограничени съкращения на производството за справяне с натиска върху маржовете, в момента не се очакват допълнителни съкращения на производството в Южна Африка", добавиха те. "Въпреки това, ако цените на PGM продължат да падат, тогава могат да бъдат направени допълнителни корекции в производствените планове. В Северна Америка преструктурирането на Stillwater ще намали добива с около 150 хил. унции през следващата година."
Подобно на платината, вторичното предлагане беше ниско тази година, а перспективите за 2025 г. са само незначително по-добри, тъй като се очаква пазарът на автомобили втора ръка да остане силен.
"Предвижда се продажбите на нови леки превозни средства да нараснат умерено в САЩ и Европа през следващата година, което би трябвало да доведе до бракуване на повече по-стари превозни средства", казаха те. "Рециклиращата индустрия в Китай също е изправена пред някои предизвикателства и може да се наложи да бъдат въведени нови разпоредби, за да се даде възможност за възобновяване на рециклирането на автокатализатори. Рискът е, че ако икономическата ситуация в САЩ или Европа се влоши, това също може да доведе до бракуване на по-малко стари превозни средства."
Прогнозира се общото търсене на паладий да намалее с 3% през следващата година до 9,0 милиона унции, водено до голяма степен от спад под 7,5 милиона унции в автомобилното търсене. "Промишленото търсене се очаква да се увеличи леко, тъй като паладият изпреварва по-скъпото злато в някои електрически приложения и употребата му в химически катализатори нараства, което повече от компенсира по-нататъшния спад в употребата в стоматологията", пишат анализаторите.
"Въпреки това може да има известен ръст за търсенето на паладий, ако се продадат повече автомобили с ICE и хибридни превозни средства, отколкото се прогнозира в момента", посочиха те. "Преизбирането на Тръмп за президент на САЩ може да доведе до промени в правителствената подкрепа за BEV, забавяйки растежа на продажбите им. В Европа няколко автомобилни производители изразиха загриженост, че целите на BEV за пазарен дял в Обединеното кралство и новите, по-ниски изисквания за CO2 емисии на автопарка ще бъдат непостижими."
"Ако целите бъдат облекчени, за да ги приведат в съответствие с действителните продажби, това би означавало по-високи продажби на леки превозни средства с двигатели с вътрешно горене и известен ръст за търсенето на паладий", добавиха анализаторите.
Heraeus прогнозира спот цената на паладия да се търгува между 800 и 1200 долара за унция през 2025 г.
"Цената на паладия пада повече от две години и е намаляла със 72% в най-ниската си точка през 2024 г.", заключиха анализаторите. "Продължителността и размерът на спада са в съответствие с други мечи пазари, което предполага, че ниската точка може да е близо. Въпреки това се очаква пазарът да бъде по-малко напрегнат през 2025 г., отколкото през 2024 г., тъй като търсенето намалява и цената може да остане под натиск.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.