Брутният вътрешен продукт (БВП) на Япония за първото тримесечие на тази година не отбеляза повишение на тримесечна база, и което е още по-важно - и на годишна база. Икономиката на страната за януари-март всъщност "връща назад" както спрямо предходното тримесечие, така и спрямо първото тримесечие на миналата година. А Япония е с третата по размер икономика в света.
На годишна база, т.е. за първото тримесечие на тази година спрямо същия период на предходната, спадът на БВП на Япония достигна 0,7%. В случай че и за второто тримесечие на годината БВП на Япония регистрира спад на годишна база, това би означавало, че икономиката на страната изпада в рецесия.
Докато за периода октомври-декември 2024 г. този показател, според преразгледаните статистически данни, е нараснал с 2,4%, а не с 2,2%, както беше обявено по-рано.
Брутният вътрешен продукт (БВП) на Япония през първото тримесечие (януари-март) на 2025 г. се е свил с 0,2% спрямо предходните три месеца (октомври-декември 2024 г.), според предварителните данни, изнесени от правителството на страната.
Това е първият икономически спад на тримесечна база от една година насам.
Анализаторите прогнозираха средно свиване от 0,1%, по данни на Trading Economics.
По-конкретно, потребителските разходи, чийто дял в икономиката на страната е повече от половината, останаха непроменени през периода януари-март (при очаквано увеличение от 0,1%) спрямо предходното тримесечие. Държавните разходи за периода също останаха на предишното си ниво.
Същевременно инвестициите на бизнеса нараснаха с 1,4% на тримесечна база, което е най-високият ръст от второто тримесечие на миналата година.
Обемът на износа за първото тримесечие спадна за първи път от една година - с 0,6%, докато вносът нарасна с 2,9%.
Според публикувани наскоро прогнозни данни, очакваният ръст на цените на хранителните продукти в Япония през календарната 2025 г. може да се сравни с рекордните стойности от 2022 г., когато се увеличиха цените на почти 25,77 хил. стоки. Това сочат прогнозните данни на изследователския институт Teikoku Databank, въз основа на проучване сред 195 производители в страната.
През периода от януари до октомври тази година включително, очакванията са, цените да се повишат на 14,4 хил. вида продукти, а средното ниво на увеличение на цените да е 16%.