Краят на 2024 г. е донесъл единственото свиване на продажбите на смартфони в Китай, но новините за доскорошния лидер Apple са още по-лоши - американският производител е изместен от местни играчи, показват данните на Counterpoint Research.
Цялостно пазарът през четвъртото тримесечие се свива с 3,2% на годишна база, но при Apple пазарният дял се смалява с близо една пета - от лидерските 20,2% през Q4 на 2023 г. до достатъчните само за трето място през 2024 г. 17,1%.
Както отбелязват експертите, фактор за това е засилващата се конкуренция от страна на Huawei и други китайски производители, които навлизат в премиум сегмента - традиционна територия на Apple.
Именно Huawei е и лидер по пазарен дял в края на 2024-а с 18,1%. Това е първото връщане на компанията на върха, откакто САЩ ѝ наложиха тежки санкции и ѝ отрязаха достъпа до редица западни технологии. Основни двигатели на растежа са серията от средния клас Nova 13 и флагманските Mate 70.
Xiaomi са втори със 17,2% пазарен дял, като за резултата спомагат както добре приетите на пазара флагмани от Xiaomi 15 серията, така и повишената видимост на бранда след успешния дебют на електромобила SU7.
Като годишни резултати, Apple отново губи лидерството си и остава чак на четвърта позиция. Лидер е vivo (17,8% пазарен дял), следвана от Huawei (16,3%) и Xiaomi (15,7%).
Очакването на Counterpoint е за нисък едноцифрен ръст на китайския пазар през 2025-а заради значително по-ограниченото търсене - пряк резултат от несигурната икономическа ситуация в Китай.