Разговаряме с Aнтъни Бapyнac, вицeпpeзидeнт нa Моtоrоlа и гeнepaлeн мeниджъp зa Eвpoпa след технологичната конференция IFA 2019 в Берлин за бъдещето на компанията и пазара в световен мащаб.
- Г-н Барунас, за първи път от придобиването от Lenovo преди години Motorola отчете печалба. През какви промени премина подразделението, за да стигнете дотук и как смятате да задържите позитивната тенденция?
- Отне ни много усилия - това не е нещо, което става за една нощ. Имахме много ясна стратегия и бяхме истински концентрирани върху изпълнението ѝ. Ключът е, че намалихме множество ненужни разходи, несвързани с основната дейност. И доказахме, че е възможно.
През това тримесечие също сме на печалба - $50 милиона, така че успехът продължава. Компанията е изчистена от много неща, които останаха в миналото ѝ, разходите са стабилни и единственото нещо, което ни остава да направим сега, е да растем. Ако растем, печалбата ще е устойчива и затова целта ни е да растем.
- Има ли конкретен продукт и/или пазар, който помогна най-много на Motorola?
- За мен, компанията им два основни стълба: единият е Северна Америка, защото там растем много бързо, а това е много труден пазар. Вторият е, че оставаме много силни в Латинска Америка. В Европа успяхме пет години по-късно да излезем на нулата - все още не сме на печалба, но не сме и на загуба. Тук сме концентрирани на четири пазара, които наистина движат печалбата: Великобритания, Полша, пазарите в Централна Европа и Испания. Не правим всичко навсякъде, а вместо това се концентрираме и градим малко по малко.
- Какво можем да очакваме от Motorola през следващите 12 месеца?
- Да спечелим. Ние играем, за да спечелим, а не просто за да играем. Искаме, както казах пред 24 месеца, да навлезем в средния сегмент и да станем силен играч. Сега вече сме в позиция за атака и можем да сме истински конкурентни на този пазар в Европа.
Ще видим още нови продукти - не много като брой, но точните, които да отговорят на нуждите на клиента, като серията Motorola One, с която искаме да привлечем повече младежи, повече дами.
- Можем ли да кажем нещо за Motorola RAZR?
- Какво е това? Знаете нещо, което аз не знам? (смее се)
- Как Motorola се справя с търговската война между Съединените американски щати и Китай и с цялата несигурност, която тя поражда?
- Първо, Motorola, заедно с Lenovo, е една от най-големите компании в света. Следим много внимателно ситуацията. В момента не виждаме никакви ефекти - засега, защото сме добре представени навсякъде по света, в САЩ сме много силни.
В този свят и тази икономика всичко може да се промени след два месеца, така че не мога да ви кажа какво ще стане, но в момента сме подготвени и продължаваме да работим.
- Но световният пазар на смартфони се забавя и една от причините затова е несигурността сред потребителите, особено в Китай.
- Забавянето е свързано изцяло с потребителските навици. Те купуват телефон, държат го вече по 2 години, защото технологиите не се променят толкова много. Да, по-новият телефон все пак е по-добър, но няма толкова много иновации, които да оправдаят смяната му след 12 месеца, както преди.
Вярването ми е, че пазарът ще тръгне отново нагоре с 5G. Това ще е точката, в която ще се промени поведението на потребителите. Това е нова технология и потребителите ще имат силното желание и нуждата. Затова очаквам през следващите 12 месеца търсенето да се насочи към 5G телефони и това да създаде търсене отново в САЩ, Европа и големите пазари.
Второто нещо, което очаквам да се случи, са сгъваемите телефони. Това е нова технология за потребителите и на тях ще им бъде интересно и ще искат да го опитат. Така че смятам, че пазарът отново ще тръгне нагоре, благодарение на тези две нови технологии и очаквам развитие на технологията през 2020 г.
- Бяхте първите, които пуснаха 5G телефон, кога да очакваме сгъваем такъв, както и истински флагман, който да помогне на имиджа на бранда?
- Както казах, едно от нещата, които ни помогна да излезем на печалбата, бе концертирането върху целите ни. Казахме си, че трябва да се концентрираме върху средния сегмент и го правим вече две години. Сега целта е да сме конкурентни в този сегмент. Това не означава, че няма да влезем във високия сегмент - очаквайте ни, но не мога да ви кажа кога. Motorola има възможността и технологиите да бъде там. През следващата година обаче целта е да завладеем средния потребителски сегмент.
- Смятате ли, че в дългосрочен план компания, която произвежда и продава само смартфони - без услуги - ще оцелее и ще бъде на печалба?
- Много хубав въпрос. Първо, не, няма начин компания, която произвежда само телефони, да оцелее. И ще трябва да постави реклами в телефоните. Хубавото е, че ние сме част от Lenovo и компанията се занимава с множество различни неща и взаимодействаме с потребителя от различни ъгли. Услугите са едно нещо, което ще започнете да виждате повече и повече. Затова моето мнение е да, ще трябва да започнем да предлагаме повече услуги. Но компания, която продава само телефони, няма да оцелее.
Хубаво е, че Lenovo включи Motorola в своята екосистема. Така, когато даден потребител купи телефон Motorola, той може да включи своя лаптоп Lenovo или умните устройва и да намери данните си. Смятам, че компания, която изгражда екосистема от множество екрани (различни по тип устройва - лаптопи, смартфони, асистенти и др. - бел. ред.) ще има шанса да бъде силна. И Lenovo е една от тези компании.