Apple получава удар след удар от страна на световните технологични и финансови медии и причините са звързани с AI. Компанията е атакувана за обърканото си нахлуване в областта на изкуствения интелект. След събитие през юни, предвещаващо новият асистент Siri, захранван от AI, компанията отложи пускането му за неопределено време. А функциите на AI, които Apple все пак пусна, включително обобщения на текстови съобщения, са комично безполезни, пише в свой анализ CNN Business.

Критиката на стопирането на пълномащабното внедряване на AI от страна на Apple не е съвсем несправедлива. Въпреки че понякога изглежда така. Apple, както всеки друг голям играч в технологиите, се бори да намери начини да инжектира AI в своите продукти. Защото това уж било бъдещето!

Какви проблеми точно ще решава изкуственият интелект обаче? Засега не е много ясно. Клиентите изискват ли го? Ами, не. Всъщност миналата година реакцията срещу една от първите реклами на Apple за нейния AI беше толкова враждебна, че компанията трябваше да оттегли рекламата.

Всички критикуваха AI стратегията на Apple... но ето защо тя се оказа гросмайсторска

Всички критикуваха AI стратегията на Apple... но ето защо тя се оказа гросмайсторска

Най-ценната компания в света не се хвърли през глава в новата технология

Истинската причина компаниите да рекламират толкова мощно внедряването на AI е простичка -  Уолстрийт го иисква от тях. Инвеститорите буквално жадуваха за един "супер цикъл" на Apple - технологично надграждане, толкова привлекателно, че потребителите ще се втурнат да се сдобият с новия AI модел.

В бързане да угоди на акционерите, Apple се препъна и обяви, че забавените функции ще бъдат пуснати "през следващата година". Разбира се, загадъчното забавяне само подхрани коментарите, че Apple е изостанала в най-важния технически напредък от десетилетия насам. И точно тук е мястото, където разказът за Apple-AI излиза извън релсите.

Снимка 435975

Източник: iStock

AI може и да се провали

В политическите кръгове има една популярна поговорка: "Партията никога не може да се провали сама, провалят я хората". Това твърдение идва от страна на идеолозите, които обичат да обвиняват избирателите за провалите на своята партия, а не самата партия за грешките си.

Същата заблуда пуска корени сред най-големите поддръжници на изкуствения интелект. AI никога не може да се провали от само себе си, може да бъде провален от компаниите, от потребителите и от всички, които просто не го разбират. Разбира се, дори привържениците на AI ще признаят недостатъците на наличните модели - никой не може да каже, че AI помията, задръстваща Facebook, е нещо друго, но едновременно с това е неизбежен и революционен.

Технически колумнисти като Кевин Руз от New York Times наскоро предположиха, че Apple е провалила AI, а не обратното.

"Apple не сграбчи момента в AI", заяви Руз в своя подкаст Hard Fork, по-рано този месец.

"Аз просто мисля, че когато изграждате продукти с вграден генеративен AI, просто трябва да се чувствате по-удобно с грешките, с помторните грешки и в всичките неща, които са малко груби по ръбовете", допълни той.

Това обаче не е много вярно. Рууз е прав, че Apple е, меко казано, придирчив създател на потребителски продукти. В края на краищата това е империя на стойност $3 трилиона, изградена от известния с обсесията си по детайлите Стив Джобс.

Марката Apple е може би е най-щателно контролираната корпоративна марка на планетата. Нейната iOS система не случайно е презирана от разработчиците и обвиненията в монополистично поведение не стихват. И все пак, едва ли е случайно, че един милиард души на планетата  са се научили да се доверяват на Apple.

Манията на компанията относно поверителността и сигурността е причината повечето от нас да не се замислят да сканират лицата си, да съхраняват информация за банкова сметка или да споделят местоположението си в реално време чрез телефоните си. И не само, че се доверяваме на Apple да пази нашите данни на сигурно, ние се доверяваме да проектира неща, които са достъпни веднага.

Amazon тества AI асистенти за пазаруване и здраве, навлизайки по-дълбоко в генеративния изкуствен интелект

Amazon тества AI асистенти за пазаруване и здраве, навлизайки по-дълбоко в генеративния изкуствен интелект

Новият пакет от услуги вече е наличен в приложението на компанията

Можете да си закупите нов iPhone, AirPods или Apple Watch и да се доверите на това, че в момента, в който го включите, удобна за потребителя система ще държи ръката ви през настройката и безпроблемно ще синхронизира новата джаджа с другите ви устройства. Затова тук почти никога няма нужда от ръководство за потребителя, написано с малък шрифт. Дори вашите Boomer родители ще могат да навигират FaceTime разговори с минимални усилия.

В един момент от епизода на своя подкаст Руз твърди, че "има хора, които използват AI системи, за които знаят, че не са перфектни", и че тези редовни потребители разбират, че има правилен начин и грешен начин за запитване към чатбот.

Това е мястото, където ние, хората, очевидно се проваляме с AI. Защото освен че сме хора с работа и социален живот, с пране за сгъване, филми за гледане и с деца за отглеждане, ние също трябва да се научим как да заобикаляме на пръсти ограниченията на големите езикови модели, които могат или не могат да ни дадат точна информация.

Apple, казва Руз, трябва да продължат да налагат AI в продуктите си и просто да свикнат с идеята, че тези функции може да са неполирани и малко прекалено бързо напреднали за обикновения потребител. В интерес на истината Google или Amazon също не са измислили някакъв смайващ модел за употреба, който да кара потребителите да бързат да си купят нов Pixel.

"AI все още е много повече научна и изследователска история, отколкото продуктово изживяване."

С други думи, големите езикови модели са една завладяваща наука. Те са академично чудо с огромен потенциал и някои ранни търговски успехи, като ChatGPT на OpenAI и Claude на Anthropic. Но бот, който е 80% точен - цифра, измислена от Нютон и ние ще я приемем - не е много полезен потребителски продукт.

Още през миналия юни Apple представи завладяващ сценарий за новата Siri. Представете си себе си, изтощен и закъсняващ за работа, просто казвайки в телефона си: "Хей, Сири, в колко часа каца полетът на майка ми? И на кой терминал каца?" На теория Siri може да сканира вашия имейл и текстови съобщения с майка ви и да ви даде отговор. Това ви спестява няколко досадни стъпки от отваряне на електронната поща, за да намерите номера на полета, копиране на едреса и след това поставяне в Google, за да намерите статуса на полета.

Ако е 100% точно, това е фантастично спестяване на време. Ако е нещо по-малко от 100% точно, то е безполезно. Защото дори и да има 2% шанс нещо да не е наред, има 2% шанс да закъснеете и мама с право да бъде много разочарована. Нашите майки заслужават повече.

В крайна сметка - Apple може би не е изоставащият играч в AI. Самият изкуствен интелект е изоставащ. Поне засега.

Китай е в AI офанзива, водена от DeepSeek

Китай е в AI офанзива, водена от DeepSeek

Как ще се отрази изкуственият интелект на икономиката на страната