Банките, които ще бъдат членове на тази Висша лига, ще се стремят да станат нещо като „хъбове (разпределители) на големите риби".
Такива са вижданията на консултантската компания KPMG, които бяха споделени в панела „Бъдещи тенденции на развитие на плащанията" по време на Десетия български IT форум.
Валентин Иванов, директор консултантски услуги KPMG - България представи резултатите от изследване на компанията, проведено в периода юли - септември 2007 година, което изследване обхваща дружества, работещи в сферата на разплащанията от типа „pay as you go" (плащай, докато ходиш) - например с мобилна телефония и в публичния транспорт.
Оказва се, че потребителските очаквания изпреварват нуждите. Плащанията в реално време не се възприемат повече като премийна услуга, но те се считат за право на потребителя. Съществуващите системи не задоволяват исканията на потребителите и регулаторите.
Изводите от проучването са, че банковите продукти еволюират. Като пример можем да разгледаме предназначението на чековете. Вече има страни, в които чекове не се използват - а само преди няколко десетилетия те бяха най-модерния банков разплащателен продукт. Единствената страна, в която функцията на чека все още е запазена в голяма степен, е Франция. Но например в Холандия и Белгия този инструмент вече почти няма приложение.
В много страни новите канали за плащания все още не са банков приоритет. В Норвегия, Швеция и Финландия електронното банкиране е изведено като вид ежедневна услуга, а в същото време в Гърция е-банкирането се използва най-рядко. В Германия, Белгия и Холандия населението използва комуникационни услуги за пренос на данни широко, но електронното банкиране също няма приложение. Това се дължи на исторически наслагвания, тъй като клиентите предпочитат среща „очи в очи " със служителите на банката.
Рисковете за банковото развитие
Неуспехът на банките да реализират мобилни плащания отваря възможност за навлизане на нови участници в платежния процес - мобилните оператори. Банките предпочитат трети страни да разработват схеми за микро плащания, тъй като считат този тип услуги за непечеливш.
Размерът на таксите на предлаганите услуги ще бъде определян в зависимост от спецификата на всяка страна, независимо, че тези такси в системата SEPA се определят от международни директиви. Ще се налага принципа на таксуване на клиентите според степента на активност, като този принцип е с приоритет за корпоративните клиенти.
Като заключение нека изтъкнем репликата на един от участниците в дискусията по време на форума. С напредването на развитието на високите технологии и глобализацията, клиентите все повече предпочитат електронните канали за достъп до информация и докато преди години бизнесът стимулираше развитието на технологиите, сега високите технологии са предпоставка за посоката, която ще приеме развитието на бизнеса.
ImperatorA
на 18.04.2008 в 10:25:40 #2Да това ще рече обединение на евреите, които ще мислят как да исмукват все повече и повече от парите и живота ни. Обединени ще става по-лесно.
ОЧЗ
на 17.04.2008 в 13:14:47 #1До 2017 г. ще има Висша лига на банките ахааааа значи до тогава се предполага да ни сложат чиповете и да плащаме докато ходим. ноу уей