Актуален анализ на специализирания сайт Tollwayr поставя България сред страните в класацията за най-скъпите пътни такси в Европа. Докладът, базиран на официални данни от оператори на пътни такси в целия континент, разглежда цените за преминаване по магистрали, мостове и тунели, като отчита значителни разлики между Западна и Източна Европа.
Очаквано, Франция заема водеща позиция с най-скъпата пътна такса в Европа - преминаването през тунела под Ла Манша (между Кале и Фолкстоун) струва 72 евро. Страната присъства и с други основни маршрути в топ 5, включително линията Париж-Марсилия с такса от 68,9 евро.
Италия също е в челната тройка, като преминаването по пътя Милано-Бари струва 68,3 евро.
Какво е положението в Централна и Източна Европа?
България, макар и съвместно с Румъния, намира своето място в топ 10 на най-скъпите мостови такси на континента. Според публикуваните данни, на нашата страна са отредени съответно 5-а и 6-а позиция за съоръженията, свързващи България и северната ни съседка над Дунав.
Наша проверка обаче показва, че само преминаването през "Видин-Калафат" изисква за еднократно преминаване такса в размер на 6 евро.
За разлика от него, Дунав мост 1 изисква по-скромна такса - 2 евро.
"Дунав мост 2", заедно с първото съоръжение край Русе, могат да бъдат определени като ключови за търговията и транспорта между Балканите и Централна Европа. Безспорна е и стратегическата им роля в паневропейските транспортни коридори.

Източник: iStock
Мостът "Йоресундсброн" между Дания и Швеция
Въпреки позицията в класацията таксата у нас е далеч под западноевропейските нива, показва анализът. За сравнение, най-скъпото преминаване, през моста "Йоресундсброн" между Дания и Швеция, струва точно 9 пъти повече, т. е. 54 евро.
Хърватия заема 12-о място в Европа, и първо в региона, с такса от 32,8 евро за участъка Тракошчан-Сплит. В другия край на скалата пък се намират Обединеното кралство и Босна и Херцеговина, където таксите за някои мостови съоръжения са по-скоро символични - съответно 0,14 и 0,61 евро.
Какво означават цените?
Резултатите, според Tollwayr, отразяват както мащаба на инвестициите в инфраструктура, така и стратегическото значение на всеки от маршрутите. Евротунелът, например, демонстрира премията, която се плаща за ключови свързващи артерии между континентална Европа и Обединеното кралство.
Подобна е аналогията и по отношение на трансдунавските мостове между България и съседна Румъния - съоръжения без реални алтернативи на стотици километри, поради което поемат значителен обем международен трафик.
Добрата новина, за която Money.bg информира многократно, е изграждането на Дунав мост 3 при Гюргево-Русе. Съоръжението, чието изграждане ще започне през 2026-а, се очаква да бъде готово не преди 2030 година.
В края на 2024 година областният управител на Русе Драгомир Драганов посочи, че за изграждането на моста е осигурено европейско финансиране от 2,5 милиарда евро.