Актуален анализ на специализирания сайт Tollwayr поставя България сред страните в класацията за най-скъпите пътни такси в Европа. Докладът, базиран на официални данни от оператори на пътни такси в целия континент, разглежда цените за преминаване по магистрали, мостове и тунели, като отчита значителни разлики между Западна и Източна Европа.

Очаквано, Франция заема водеща позиция с най-скъпата пътна такса в Европа - преминаването през тунела под Ла Манша (между Кале и Фолкстоун) струва 72 евро. Страната присъства и с други основни маршрути в топ 5, включително линията Париж-Марсилия с такса от 68,9 евро.

Италия също е в челната тройка, като преминаването по пътя Милано-Бари струва 68,3 евро.

Какво е положението в Централна и Източна Европа?

България, макар и съвместно с Румъния, намира своето място в топ 10 на най-скъпите мостови такси на континента. Според публикуваните данни, на нашата страна са отредени съответно 5-а и 6-а позиция за съоръженията, свързващи България и северната ни съседка над Дунав.

Наша проверка обаче показва, че само преминаването през "Видин-Калафат" изисква за еднократно преминаване такса в размер на 6 евро.

За разлика от него, Дунав мост 1 изисква по-скромна такса - 2 евро.

"Дунав мост 2", заедно с първото съоръжение край Русе, могат да бъдат определени като ключови за търговията и транспорта между Балканите и Централна Европа. Безспорна е и стратегическата им роля в паневропейските транспортни коридори.

Мостът "Йоресундсброн" между Дания и Швеция

Източник: iStock

Мостът "Йоресундсброн" между Дания и Швеция

Въпреки позицията в класацията таксата у нас е далеч под западноевропейските нива, показва анализът. За сравнение, най-скъпото преминаване, през моста "Йоресундсброн" между Дания и Швеция, струва точно 9 пъти повече, т. е. 54 евро.

Хърватия заема 12-о място в Европа, и първо в региона, с такса от 32,8 евро за участъка Тракошчан-Сплит.  В другия край на скалата пък се намират Обединеното кралство и Босна и Херцеговина, където таксите за някои мостови съоръжения са по-скоро символични - съответно 0,14 и 0,61 евро.

Какво означават цените?

Резултатите, според Tollwayr, отразяват както мащаба на инвестициите в инфраструктура, така и стратегическото значение на всеки от маршрутите. Евротунелът, например, демонстрира премията, която се плаща за ключови свързващи артерии между континентална Европа и Обединеното кралство.

Подобна е аналогията и по отношение на трансдунавските мостове между България и съседна Румъния - съоръжения без реални алтернативи на стотици километри, поради което поемат значителен обем международен трафик.

Добрата новина, за която Money.bg информира многократно, е изграждането на Дунав мост 3 при Гюргево-Русе. Съоръжението, чието изграждане ще започне през 2026-а, се очаква да бъде готово не преди 2030 година.

В края на 2024 година областният управител на Русе Драгомир Драганов посочи, че за изграждането на моста е осигурено европейско финансиране от 2,5 милиарда евро.

Започва вторият етап от ремонта на Дунав мост при Русе

Започва вторият етап от ремонта на Дунав мост при Русе

Ремонтът започна през юли 2024 г. и се очаква да трае 2 години