Затварянето на моловете и заведенията през март и после отново в края на ноември засегна сериозно сектора на търговията и на ресторантьорството, но отвори нови възможности за компаниите да пренасочат голяма част от дейността си онлайн.

Безспорно сред малкото печеливши сектори през миналата година се оказаха онлайн магазините, както и куриерските услуги. В частност бизнесът на доставчиците на храна бързо се разрасна, след като част от ресторантите, които преди това разчитаха само на физическите си обекти, се пренасочиха към дигиталните платформи.

През миналата година една съществена част от онлайн покупките е била именно в сегмента на доставките на храни, които са с дял от почти 16% от целия пазар на интернет търговията към 2020 година, според данните на НСИ.

У нас основните лидери в този сегмент са платформите Foodpanda и Takeaway. Първата от тях навлезе на българския пазар през 2014 година, а втората - 4 години по-късно, след като придоби родния доставчик BGMenu.

Скоро обаче в България вероятно ще навлезе нов играч, който вече много успешно проби на пазара в съседна Румъния, където развива дейност в 32 града. Става въпрос за испанската платформа Glovo, която вече оперира в Сърбия, Украйна, Хърватия, както и във Франция, Италия и Португалия.

Въпреки че все още липсва официална информация от страна на компанията за планове да дебютира и у нас, през последните няколко седмици тя активно търси хора за изграждането на нов малък екип в София.

Според обяви, публикувани в онлайн платформи като LinkedIn и Glasdoor, става ясно, че платформата търси ръководител "Продажби", "Маркетинг", "Финанси", както и други специалисти за работа в столицата.

Не само доставки на храни, но и конкурент на Amazon

Испанският старт-ъп Glovo е основан през 2015 година в Барселона. Основно той се занимава с доставки на готова храна, но също така и на хранителни, фармацевтични продукти и други. Компанията има близо 3460 служители към 2020 година. След последния рунд от привлечени инвестиции тя е оценявана на над 500 милиона долара.

Към 2019 година Glovo оперираше на над 20 пазара, но поради финансови затруднения през изминалите 12 месеца тя се изтегли от Турция и редица пазари в Латинска Америка и Северна Африка, като основната част от бизнеса ѝ остана концентрирана в Южна и Източна Европа.

Въпреки неуспехът на компанията извън Европа, тя планира да навлезе в нов сегмент от онлайн търговията през 2021 година и да се конкурира с Amazon.

От испанското издание Cinco Días пишат в своя публикация от ноември, че Glovo планира да инвестира 20 милиона евро през следващите 12 месеца и да развитие на услуги за бързи доставки (Quick Commrce) на стоки до 35 минути в градовете, на които оперира.

Целта на компанията е да работи с партньори като например една от най-големите компании за потребителски стоки в лицето на Unilever, както и с големи вериги, като испанската Dia, Carrefour и Walmart.