Правителството на Румъния съобщи, че е одобрило проект за модернизация на черноморското пристанище Констанца, което е пряк конкурент на българското във Варна на стойност около €302,2 милиона, съобщава Romania Insider, цитирайки изявление на местните власти. Основната цел на инвестиционния проект е да разшири, надстрои и реконструира пътищата и пасажите на пристанището.
Ще бъде подобрена и цялата инфраструктура за водоснабдяване, канализацията и електроразпределение, за да се справя пристанището по-добре с увеличения трафик на стоки, предизвикан от войната в Украйна.
"Това е конкретно доказателство, че Румъния полага сериозни усилия да подкрепи Украйна, чрез действията си в полза на транзита на зърно и с цялостното подобряване на инфраструктурата в региона", подчерта румънският премиер Марчел Чолаку в изявление, предавано на живо в страната.
Източник: iStock by Getty Images
Финансирането
Подобрението на пристанището в Констанца е финансирано чрез безвъзмездни европейски средства, както и от румънския държавен бюджет. Проектът трябва да бъде завършен за срок от 36 месеца.
След началото на войната на Русия в Украйна през 2022 година, румънското пристанище стана основен маршрут за украинско зърно за Европа. Миналата година 75,5 милиона тона стоки преминаха транзитно през пристанището, спрямо 67,5 милиона тона година по-рано, показват данни от уебсайта му. Само зърнените култури са в размер на 24 милиона тона.
Констанца, както и дунавските пристанища на Румъния са възможни алтернативни маршрути за украинското зърно, след като Русия се оттегли от сделката, постигната с посредничеството на ООН и Турция.
Пристанище Варна няма достатъчно складове за зърно от Украйна
Още в началото на юли 2022 година новият тогава директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло Гаврилов заяви, че в момента портът няма достатъчен капацитет за прием на украинско зърно. Предишното ръководство на пристанището бе обявило пълна готовност.
Ивайло Гаврилов коментира, че трябва да се инвестира в нови складови бази, а контейнерните превози в момента са доста натоварени.
Повече от година по-късно нещата изглеждат малко по-добре. В края на август корабът за насипни товари "Primus", плаващ под либерийски флаг, напусна пристанището в Одеса и се отправи по неофициалния временен зърнен коридор към българското пристанище.
Инвестиционен интерес към Констанца от Абу Даби
Това лято стана ясно, че пристанищния оператор на Обединените арабски емирства Abu Dhabi Ports Group има интерес да инвестира в румънското черноморско пристанище "Констанца" и в интермодален карго логистичен център на международното летище Тимишоара. Румъния е подписала меморандум за разбирателство с Корпорацията за пристанища, митници и свободни зони, организация към правителството на Дубай, насочена към укрепване на търговските отношения.
Една от компаниите в организацията, DP World, има текущо партньорство с пристанище "Констанца", където експлоатира Южния терминал по договор за концесия, валиден до 2049 година.
Пристанището в Констанца се намира на западния бряг на Черно море и обхваща 3926 ха земя и вода. Пристанището разполага с два вълнолома и осигурява 140 работни места.