През последните 6 години британските енергийни доставчици са изплатили общо £152 милиона на уязвими клиенти, компенсирайки ги за грешки в сметките, липса на крайни фактури и неадекватно обслужване, разкрива регулаторът Ofgem.
Компенсации за грешки
Значителна част от компенсациите произтичат от грешки в сметките, припомня The Guardian. Например E.ON Next беше задължен от Ofgem да изплати £14,5 милиона на почти 250 000 клиенти с предплатени сметки поради неизпращане на крайни фактури и неосигуряване на дължими кредити за периода февруари 2021-септември 2023-та. Бет Мартин от Ofgem подчерта, че подобни ситуации са неприемливи, особено за финансово затруднени клиенти.
В резултат, E.ON Next ще изплати £4,7 милиона в кредити, £6,6 милиона в законови компенсации и £3,2 милиона в допълнителни компенсации. Освен това, компанията ще отпише дълговете на почти 150 000 клиенти с предплатени сметки.

Източник: iStock
Подобна е ситуацията със Scottish Power. Дружеството прие да изплати £1,5 милиона след установено надплащане на почти 1 700 домакинства от 2015 до 2023 г. Грешката се е състояла в прилагане на по-висока тарифа за стандартен кредит към клиенти, които са плащали чрез директен дебит.
"Последните години бяха достатъчно предизвикателни за енергийните клиенти, изправени пред нарастващи разходи за живот, дори и без допълнителните трудности от надплащания. Ценовият таван съществува, за да защитава потребителите, и ние приемаме сериозно всяко нарушение", коментираха от Ofgem.
Доброволни инициативи
Освен задължителните компенсации, енергийните компании са предприели и доброволни мерки за подкрепа. Например, Octopus Energy разшири своя фонд Octo Assist на стойност £30 милиона, за да подпомогне пенсионери, изпитващи затруднения с плащанията, предоставяйки дискретни кредити от £50, 100 и 200.
Good Energy и Ovo Energy пък изплатиха £4 милиона компенсации след установено надплащане на клиенти по време на енергийната криза. Грешки от страна на двата доставчика тогава доведоха до начисляване на такси над максимално допустимите ставки съгласно ценовия таван или правителствената схема за гарантиране на цените на енергията.
Общ ангажимент
За да се справят със системните проблеми, 13 енергийни доставчици, обхващащи над 95% от вътрешния пазар на дребно, подписаха ангажимента на Energy UK за уязвимост. Тази доброволна инициатива насърчава доставчиците да надхвърлят съществуващите задължения за подкрепа на клиенти с допълнителни нужди.
Въпреки тези усилия, предизвикателствата продължават. През 2024 г. Ofgem отчете рекордни £3,7 милиарда дългове на клиенти, подчертавайки продължаващото финансово напрежение върху домакинствата.
Регулаторът призова за разширени правомощия за налагане на отговорност на изпълнителните директори на енергийните компании за неуспехи в политиките по подкрепа на уязвимите клиенти.