Европейските потребители все по-често са потърпевши от подвеждащи реклами в интернет, чиято цел да ги накара да платят за нежелани стоки или услуги.

Докато сърфираме в социалните медии или информационни сайтове, все по-често се срещаме с абонаментни "капани" за безплатни пробни пакети или евтини оферти. Те лесно могат да ни увлекат в необмислени или дори нежелани попкупки.

Ако потребителят е обвързан с оферта, за която не е дал изричното си съгласие, сделката може да се счита за подвеждаща и невалидна. Ето защо е важно да отхвърляме подобни "наложени" сделки, вместо да се примиряваме с тях.

За да избегнем нежеланите сделки, трябва да познаваме правата си на потребители и да сме наясно кога да откажем да плащаме за нежелани стоки или услуги.

Европейците все още имат ограничени познания за правата си, що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан, показва проучване в 6 западноевропейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Нидерландия, Белгия и Австрия).

Потребителите не са наясно, че имат право на отказ, както и възможност да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е била 116 евро.

Европейският потребителски център предлага 5 лесни съвета, с които да избегнем нежеланите покупки или абонаменти.

- Преди да въведете името, имейл или адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.

- На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.

- Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.

- Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.

- Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до банката си и да поискате да Ви се възстановят.

С помощта на кратко видео може да научите повече за тези онлайн капани и да се научите как да ги избягвате: