Увеличават се българите, които избират златото пред различните валути, сочат актуални данни на лидера в продажбите на ценни метали в Северна и Източна Европа - Tavex. Информацията се отнася за първото полугодие на 2022 година, когато продажбите на злато у нас са се увеличили с 30-40% в сравнение със същия период на миналата година.
Цената на 1 тройунция злато в средата на 2021 година е била 1535 евро, докато днес тя достига 1734 евро за тройунция.
От компанията, която за последните 10 години е продала близо 50 тона злато, споделят още, че българските потребители търсят предимно основни инвестиционни продукти - 100 грама кюлче, 50 грама кюлче, 1 тройунция - кюлче, монети от 1 тройунция като Австралийско Кенгуру, Австрийска Филхармония, както и 20 франковите монети.
Засилен интерес има и към Tavex кюлчетата от 1 грам (около 100% ръст), което показва, че все повече от нашите сънародници осъзнават предимствата от инвестиция в злато.
"Това е достъпно за всеки и не е задължително да разполагаш с големи свободни средства, за да съхраняваш успешно парите си", казват от Tavex.
Интересен факт е, че 1-грамовото кюлче е предпочитано и за подарък. Друга любопитна тенденция покрай нарастващите инвестиции в злато при българите, е повишеният дял на онлайн поръчки, както на златни продукти, така и на валути.
С около 30% е нараснал делът на онлайн сделките. Въпреки че все още се възприема за нетрадиционна идеята за покупка на валута през онлайн магазин, пазарът все повече узрява за това. По този начин клиентите имат възможност да набавят екзотична валута за своята почивка, като платят дистанционно и я получат удобно у дома или в офиса си, при това без ограничение в коя точка на България се намират.
"Инвестиционното злато стана все по-търсен актив и заради несигурното икономическо положение и потъващи фондови пазари. Надявам се да сме в основата на осъзнаването, че златото е пътят към финансова свобода и е достъпно за всеки", споделя Макс Баклаян - главен изпълнителен директор на Tavex за България, Сърбия и Румъния.
По отношение на валутите, от компанията споделят, че има засилено търсене към Албански лек, Хърватската куна, Унгарски форинт, Сръбски динар, Македонски денар и Босненска марка. Раздвижването в т.нар. туристическите валути се дължи на възобновяването на много полети от България през 2022 година, както и отмяната на голяма част от противоепидемични мерки.