Nutella, Président Camembert, Ricard Pastis и Carte Noire са сред марките, които ще поскъпнат във Франция като ефект от нов закон върху цените на храните, предава BBC. В него е записано, че продуктите на големите компании в хранително-вкусовата индустрия вече не могат да бъдат продавани на доставни цени, а минималната печалба на търговците трябва да е поне 10 процента. В същото време множество продукти от собствените марки на магазините се очаква да поевтинеят, тъй като повечето от тях идват от по-малки компании.

Целта на правителството е да помогне на по-малките производители, но има съмнения, че новият закон няма да проработи така, както властта се надява. Освен това напрежението в страната и сега е обтегнато заради "жълтите жилетки" и протестите им срещу високите цени на някои стоки.

Износът спаси икономиката на Франция от "жълтите жилетки"

Износът спаси икономиката на Франция от "жълтите жилетки"

Страната отчита 1,5% експанзия през цялата 2018

Новият задължителен марж означава, че ако един продукт досега се е продавал за €1, сега ще струва поне €1,1. Законът ще засегне най-вече супермаркетите и хипермаркетите, тъй като големите вериги чето продават някои от най-популярните брандове на доставна цена или близо до нея, намалявайки печалбата си от тези продукти, за да привлекат потребители в ценовата война, а печалбата им зависи от големия оборот. Малките магазини обаче не могат да се състезават с гигантите.

Някои вериги, например Carrefour, обаче вече намират начин да заобиколят закона, като увеличават отстъпките за своите лоялни клиенти. Веригата заяви, че очаква цените да се повишат средно с 35 евроцента, или около 5%. Засегнати са около 1 000 марки храни и напитки от общо 25 000 в продажба.

Един от другите спорни моменти в новото законодателство е типът потребител, който ще бъде засегнат. Малките и по-скъпи магазини в по-богатите квартали, например, вече работят с марж над 10% и няма да увеличат цените. Това обаче не е вярно за други вериги, в които пазаруват по-бедните французи.