Русия спира участието си в производството на руско-украинския регионален пътнически самолет Ан-148 след завършването на последните две машини, съобщи високопоставен източник от държавната корпорация "Ростех".
"За съжаление политиката се оказа по-силна от разума и предишния режим на взаимоотношения. Във Воронеж се довършва последната партида от тази машина и бъдещо развитие на проекта Ан-148 в Русия няма да има", каза представител на "Ростех", цитиран от RNS.
Производството на Ан-148, разработен от конструкторското бюро "Антонов" в Киев бе организирано по украински лиценз във Воронежския самолетостроителен завод и киевския авиозавод "Авиант".
През 2016 г., заради разрива на връзките между комплектуващите доставчици от Русия и Украйна, не бе пуснат нито един самолет Ан-148, както и неговата модификация Ан-158 с увеличен пасажерски капацитет. През февруари тази година стана известно, че компанията "Антонов" ще продължи производството на самолета, като замени участващото в него руско оборудване с такова от украински и западни фирми.
По-рано, в началото на тази година, вестник "Комерсант" писа за планове на руското военно министерство да закупи партида Ан-148 за замяна на остарелите Ту-154 и Ту-134. Ставало дума за десетина машини, като по налична информация във ведомството в момента се експлоатират 10 такива самолета.
По думите на източника на RNS, частичното прекратяване на производството на Ан-148 може да бъде компенсирано от разгръщането в Русия на производството на самолети с регионален обхват и по-малки размери на основата на Ил-114. Взето е решение за пълна модернизация на модела, като след две годни машината ще започне да лети, задоволявайки потребностите от самолети с 60-65 пътнически места, посочва представителят на "Ростех".
Ан-148 е реактивен тяснофюзелажен пасажерски самолет с регионален обхват на полета. Пряк негов руски аналог е "Сухой Суперджет 100" (SSJ 100).
Самолетите Ан-148 се експлоатират от 2009 г., като до края на 2016 г. от тях са произведени около 50 машини.