Със своите 24,5 километра норвежкият тунел Lærdal е най-дългият пътен тунел в Европа. Пътят свързва Aurland и Lærdal и осигурява връзка без ферибот между Осло и Берген. Архитектурния шедьовър, както е определен от експертите, има две ленти на европейския път E16.
Това беше и последната връзка, завършваща главната магистрала, която сега позволява пътуване с кола между Осло и Берген без фериботни връзки и без трудни планински пресичания през зимата, пише сайтът Visit Norway.
Това е вторият по дължина пътен тунел в света след WestConnex в австралийската столица Сидни. Строителството започна през 1995 година и тунелът беше открит през 2000 година. Цената по неговото изграждане възлиза на $113,1 милиона.
Дизайнът на тунела е създаден с помощта на психолози, които са взели под внимание психическото натоварване при шофиране през дълъг тунел. Затова той е разделен на четири секции, чрез три големи планински пещери, като има налични места за паркиране на интервали от 6 километра. Докато главният тунел има бели светлини, пещерите имат синьо осветление с жълти светлини по периферията, за да създадат впечатление за изгрев.
Тунелът няма аварийни изходи, но пък има много предпазни мерки в случай на инцидент, пожар или друга извънредна ситуация. На всеки 250 метра са инсталирани телефони за спешни повиквания.
Високото качество на въздуха в тунела се постига по два начина - чрез вентилация и пречистване. Тунелът Lærdal е първият в света, който е оборудван със станция за пречистване на въздуха, разположена в 100-метрова широка пещера.