Да си лидер в електрическата мобилност на най-големия пазар в света откъм потенциални купувачи звучи като рецепта за успех. Ако обаче занемариш качеството и изпуснеш от поглед конкуренцията, много бързо можеш да се докажеш в догонващо положение.

В случая не говорим не говорим за скъпи коли Tesla в САЩ, а за евтини е-скутери Ola в Индия, но сюжетът е поучителен за всеки ранен лидер в растящ пазар.

Индия увеличава драстично средствата за жп транспорт, ще купува 400 високоскоростни влака

Индия увеличава драстично средствата за жп транспорт, ще купува 400 високоскоростни влака

За целта страната отделя десетки милиарди долари

Акциите на Olai Electric Mobility достигнаха най-ниското си ниво на 3 март — с над 60% по-ниски от пика им през август 2024 г.

Пазарните анализатори твърдят, че компанията, която се впусна в експанзивна лудост през 2022 г., се сблъсква със силна конкуренция от утвърдените гиганти в производството на двуколесни превозни средства като Bajaj Auto и TVS Motor, както и от обещаващия стартъп Ather. Натрупващите се оплаквания от клиенти срещу скутерите на Ola допълнително утежняват проблемите на компанията и водят до бърз спад в продажбите, пише Rest of World.

Ola Electric Mobility получи оценка от 3 милиарда долара в рамките на първите пет години от стартирането си и си осигури подкрепата на водещи инвеститори като американската рискова капиталова фирма Tiger Global и японския инвестиционен гигант SoftBank. Компанията се стремеше да ръководи пазара на електрически превозни средства в Индия, прогнозиран да стане световен лидер в сектора до 2030 г.

Поради финансови причини огромна част от моторните превозни средства в Индия са скутери. Компанията, която успее да се наложи в прехода към електрическа мобилност, изглежда сигурен лидер на пазара за години напред.

Ola Future Factory, нейното производствено съоръжение за електрически скутери в южния индийски щат Тамил Наду, твърдеше, че има годишен капацитет от 1 милион единици към март 2024 г.

Uber пусна автобуси в Индия

Uber пусна автобуси в най-населената държава в света

Те вече се движат по стотици маршрути

От 1,14 милиона електрически двуколесни превозни средства, продадени в Индия през 2024 г., Ola е произвела 407 673, заемайки пазарен дял от 35%.

Спадът в продажбите вече е очевиден — само 8 647 скутера Ola са регистрирани през февруари тази година, в сравнение с почти 34 000 за същия период миналата година, според правителствени данни, събрани от онлайн системата за регистрация на превозни средства Vahan.

Финансите на компанията остават на червено, а маржовете й се свиват. До края на тримесечието, приключващо през декември 2024 г., Ola Electric Mobility отчете нетна загуба от 5,64 милиарда рупии (65 милиона долара), в сравнение с 3,8 милиарда (44 милиона долара) година по-рано.

Качеството на скутерите на Ola беше подложено на критики, което също удари по продажбите. През октомври 2024 г. индийската агенция за защита на потребителските права изпрати предупредително писмо до Ola, изисквайки правно обяснение за 10 664 потребителски оплаквания, които беше получила относно забавени доставки, незадоволително обслужване, заблуждаваща реклама, производствени дефекти и др.

За да ограничи загубите си, Ola съкрати 1000 работни места в сферите на доставки, обслужване на клиенти и инфраструктура за зареждане.

През последното тримесечие на 2024 г. редица ръководители напуснаха компанията - включително главния технически директор, главния маркетингов директор, главния директор по персонала, главния бизнес директор и ръководителя на продажбите. През април същата година главният изпълнителен директор на Ola Electric подаде оставка само три месеца след като пое управлението, а главният финансов директор напусна следващия месец.

Все още Ola не изглежда в неспасяемо положение, като на 5 март стана ясно, че компанията ще получи 8,5 млн. долара държавна субсидия в рамките на програмата за подпомагане на индийската EV индустрия. Въпреки това, доверието на инвеститорите определено изглежда разклатено, а битката за производителя на скутери се очертава да е по-тежка, отколкото изглеждаше преди само година.