Пазарът на електрически лодки, който досега беше ограничен до специализирани строители, става масов. Точно както някои централни градове в Европа и САЩ са затворени за автомобили с вътрешно горене, така и някои езера и реки се нуждаят от електричество - както за тишината, така и за липсата на замърсяване.
На изложението за потребителска електроника през януари подразделението Mercury Marine на Brunswick Corp. представи електрическия извънбордов двигател Avator 7.5e (3250 щатски долара) за малки лодки с мощност 750 вата - еквивалентът на конвенционален агрегат с мощност една конска сила.
"Електрификацията ще бъде важна част от бъдещето на мореплаването", казва Дейв Фоулкс, главен изпълнителен директор на Brunswick, цитиран от финансовото издание Barrons.
"Но мисля, че ще имаме нужда от портфолио от решения, включително алтернативни горива. Електронното гориво (бензин, произведен от устойчиво произведен водород и уловен въглероден диоксид) със сигурност е очарователно."
Mercury Marine досега е продала 2000 от своите електрически извънбордови двигатели 7.5e в международен план, казва Фоулкс. "7.5e е на пазара едва от април, така че смятаме, че обемът е голям в морското пространство. Виждаме голям интерес към регулирани езера в Европа и други места."
Моторите са свързани с литиево-йонни батерии на компанията, произведени от подразделението Mastervolt. 7.5e се предлага с основен комплект батерии с мощност един киловатчас. На 20e, който има по-голям пакет от 2,3 киловатчаса, могат да бъдат събрани до четири единици за половин ден круиз. 35e се предлага с батерия от 5,4 киловатчаса.
Периса Бейли, вицепрезидент и генерален мениджър на Mercury Marine, казва, че Австрия, Швеция и Холандия са три страни с голямо участие в електрическите извънбордови двигатели. Интересът към САЩ расте малко по-бавно.
"Но част от населението търси по-устойчиви решения и преминават към електричество в други части от живота си", казва Бейли. "Вместо тези ранни потребители да напуснат нашата марка, ние измисляме алтернативи за тях."
Бейли казва, че два нови продукта на Avator ще бъдат обявени скоро и че има интерес към електрически морски двигатели с по-висока мощност.
Brunswick също така предлага Navico Fathom e-power батериен пакет, който може да замени замърсяващите генератори на по-големи лодки и, чрез скорошно придобиване, Fliteboard с електрическо захранване за сърф eFoil.
Моделът Ultra L от 13 195 щатски долара с литиева батерия от 14 паунда може да лети над водата със скорост до 28 мили в час. Има 45 минути круиз и едночасово време за презареждане.
Развитието на електрическите лодки беше успоредно с това на автомобилите и двете имаха първоначален разцвет около началото на 20-ти век.
Богатите хора купуваха електрически катери, които бяха изящно обзаведени с кадифени възглавници и витражи. Лодките бяха за бавно плаване по относително неподвижни водни тела, като езера.
На Световния панаир в Чикаго през 1893 г. 55 електрически катери, построени от компания, наречена Elco, са направили милион пътувания. Elco пусна Wenona през 1899 г.; това беше 32-футово изстрелване с мощност от пет конски сили, което тихо се плъзгаше със седем мили в час и можеше да издържи осем часа при зареждане.
Wenona все още се движи по езерото Джордж, а Elco все още се занимава с производство на електрически мотори за лодки. Най-големият от неговите агрегати произвежда еквивалента на 14 конски сили.
Напредъкът на батериите направи по-големите електрически лодки практични. Норвежкият ферибот MV Ampere с батерия от един мегават може да превозва 120 автомобила.
Пуснат на вода през 2022 г., MS Medstraum е бърз ферибот с нулеви емисии, който обикаля норвежките води. Той намалява емисиите с еквивалента на 30 работещи дизелови автобуса за една година.
С голямата си повърхност, пътническите лодки могат да разполагат и със слънчеви панели, които увеличават електрическия обхват на круиза. PlanetSolar, яхта-катамаран, обиколи планетата през 2012 г.
Всичко това кара да изглежда, че електрическата енергия за лодки е неизбежна, но Том Хеселинк, изпълнителен директор на Асоциацията за електрически лодки на Америка и 30-годишен строител на EV плавателни съдове в Северна Каролина, казва, че индустрията е "в момента в много преходен период.
Колко бързо ще премине е под въпрос. Не очаквам да видя големи промени в индустрията на САЩ в скоро време, въпреки че се движи много по-бързо в Европа - където има повече екологично съзнание.
Хеселинк добавя, че "все още има голямо предимство на мощността към теглото на бензина. Моторите са добре, но проблемът е в батериите. Фоулкс повтаря това чувство.
"Електрическата енергия все още не е решение за по-големите масови лодки за отдих", казва той.