На 28 януари на възраст 91 година почина Ингвар Кампрад, основател и собственик на IKEA. Един от емблематичните предприемачи на 20-ти век, той успя да създаде империя на стила и достъпния комфорт: стоките на шведската марка се продават в огромни количества в целия свят.

Сега IKEA има близо 400 магазина, разположени по цялото земно кълбо. Търговската верига стана синоним на скандинавска практичност и красота, за удобно пазаруване и доброжелателно отношение към клиентите.

Предлагаме ви 10 ключови идеи и принципи наложени от компанията и нейния създател, които допринесоха да се промени светът на пазаруването.

Снимка 317029

Източник: ikea.com

1. IKEA - магазин за пешеходна разходка със семейството

В магазините на IKEA е невъзможно да се загубиш, но е напълно възможно да загубиш приятно там целия си ден. Не много търговски марки могат да се похвалят с това

Затова много консултанти препоръчват да не ходите в тях с деца, те могат непредвидено да увеличили разходите ви с 25 на сто.

Освен това съветват да не вземате количка за пазаруване - тя може да покачи покупките и похарченото за тях с 8 процента.

2. Осигурява чанти за многократно ползване и големи колички

Компанията дава да се разбере, че се грижи за опазване на околната среда.

И в същото време предоставя на своите клиенти празни чанти и колички, така че да могат удобно да се разхождат из магазина и да купуват всичко, което искат.

Това е много деликатен ход: празната торба или количка сякаш приканва купувача да ги напълни с покупки.

3. Те се отнасят към клиентите като със стари приятели

ИКЕА е включена в списъка на сп. Fortune за 20-те най-големи компании, в които е най-добре да се работи, тъй като в нея се осигуряват отлични възможности и бонуси.

А щастливият персонал се отнася добре към клиентите. Затова много от потребителите отбелязват дружелюбността и отзивчивостта на служителите на IKEA.

Снимка 337906

Източник: IKEA

4. IKEA дава възможност да поседнете и да си починете

ИКЕА ви дава възможност да се разхождате по "уличките" на магазина, където можете да видите различни мебели и аксесоари. Но ако сте уморени, можете във всеки момент да поседнете и да си починете.

И това помага да се поддържа лоялността на клиентите, доколкото не във всеки магазин те могат просто да седят и да гледат наоколо.

И когато дългата ви разходка в магазина приключи, можете да отидете в ресторанта на ИКЕА и да опитате известните шведски кюфтета, гарнирани със сладко от горски плодове. Както и ад си купите нещо вкусно, което го има само в хранителния магазин на компанията.

Снимка 337909

Източник: IKEA

5. ИКЕА предлага демократични цени

Ефектът на компромисна цена често се използва в магазините на IKEA.

Ако поставите до диван с обичайна цена и подобен диван на цена, малко по-ниска, купувачът ще избере по-вероятно втория, напълно уверен, че е направил печеливша покупка.

6. Цените завършват на 99

Ефектът на двете деветки в края на цената е известен на много търговци на дребно. Разликата от стотинките е незначителна за компанията, но за купувачите тя служи като истинска стръв.

Този ефект е открит от учени от Университетите на Колорадо и във Вашингтон, които предложили на участници в проучване да посочат какъв продукт биха избрали - за $ 2,00 или за $ 3,99.

Изненадващо, 44% от участниците избират този, който е по-скъп. 

7. IKEA предлага да реши вашите проблеми

Влиянието на ИКЕА е огромно. Фирмата се позиционира не само като продавач на мебели, но и като приятел, който ще ви помогне да разрешите всички ваши проблеми.

Всяка година повече от 780 милиона души идват в магазините на IKEA, което се равнява на населението на доста голяма страна.

Снимка 337907

Източник: IKEA

8. В ИКЕА има много малки дребни и евтини стоки

Припомнете си за всички многобройни стоки за бита, които можете да купите в магазините на веригата на относително ниски цени и с прилично качество.

Това също е тънък психологически момент, използван успешно от компанията.

Подобни евтини предмети сякаш ви приканват да ги сложите в кошницата и започнете ли няма спиране - а това също са приходи за фирмата.

Снимка 222544

Източник: ikea.bg

9. Ингвар Кампрад превърна търсенето на предимства в истински лов

Компанията продава евтини мебели, които всеки може лесно да сглоби сам.

Хората идват в магазина и се чувстват като истински ловци на съкровища, търсейки изгоди и предимства, които другаде не им предлагат.

Освен това пред касите няма рафтове, така че хората да няма къде да оставят стоките за които са размислили и искат да се откажат от купуването им.

10. IKEA продава огромно количество аксесоари

Ако купувате, например, играчки за деца в ИКЕА, то след известно време ще ви потряба контейнер за тяхното съхраняване - и такъв можете да намерите в магазините на веригата.

И така след едното следва другото при много предмети - Ингвар Кампрад е предвидил всичко, винаги ще има "още една вещ", за която няма да пожалите пари.

Почина създателят на Ikea. Как Ингвар Кампрад изгради своята империя?

Почина създателят на Ikea. Как Ингвар Кампрад изгради своята империя?

Той беше сред най-богатите и успешни хора в света