Летният туристически сезон започна и Турция се готви да посрещне вълна от туристи, които искат да опознаят отблизо ориенталската култура. Макар по-рано този месец правителството да представи положителни данни за първата четвърт на годината, хотелиерският бранш е принуден да намали цените, за да привлече почиващите.

Положителни данни за първата четвърт на годината

Според ръководителя на провинциалната дирекция по култура и туризъм в северната част на страната отчитат ръст от 24% на туристите до началото на юни в сравнение с броя им през същия период миналата година. Той отдава това на празниците, по-топлото време и новите директни полети от Узбекистан.

Според Министерството на културата и туризма първите месеци на годината са били по-слаби, но резултатите са наваксани през април, когато броят на нощувките е достигнал 16,27 милиона. Въпреки това са с 0,6% по-малко от миналогодишните.

Общият брой на посетителите от началото на годината до април е 21,7 милиона, сочи още статистиката.

Масови намаления

Въпреки положителните данни, от сектора алармират за отдръпване на туристите заради високи цени. Поради тази причина много хотели, включително някои луксозни вериги, правят намаления, които на места достигат 30%. Други пък предлагат една допълнителна безплатна нощувка или по-ранно резервиране на по-ниски цени.

"И миналата година имахме отстъпки, но до юли бяхме навлезли в нормалния висок сезон. Тази година обаче все още виждаме значителни намаления дори през юли и август", отбеляза Хамит Кук от Асоциацията на турските туристически агенции пред медиите.

Според представители на бранша по време на Курбан Байрам хотелите са били пълни, но в момента заетостта е между 70 и 80%.

Рекорд: Турция очаква 5 милиона британски туристи

Рекорд: Турция очаква 5 милиона британски туристи

От почти всички големи летища на Острова ще летят самолети за Анталия

Турската медия Hurriyet Daily News изчислява, че едноседмична почивка за двама, с включен транспорт, нощувка и храна, ще струва между 70 и 100 хиляди лири (около 2130 евро).

Като ключов фактор за избора на дестинация при европейските и руските туристи Кук определя ценовата политика на ресторантите и заведенията на плажа. Те правят предварително проучване и следят инфлуенсъри, които правят разбор на разходите си.

"След като репутацията на скъпо място се утвърди, е трудно да се отърсим от нея. Това може да ни струва поне 15 процента от туристическата ни база", предупреди той.

Проблеми

По-рано през седмицата от развлекателния бранш в Турция се оплакаха от нововъведените ограничения в курортите, според които заведенията трябва да затворят до 1 часа, а клиентите да бъдат отпратени половин час по-рано. Причините за това са неприемливото поведение от страна на посетителите и осигуряване спокойствието на постоянните жители.

Природните бедствия като земетресенията и пожарите, причинени от силните горещини, могат да накарат туристите да се отдръпнат. Военните конфликти в Близкия изток и между Русия и Украйна също влияят на избора на дестинация, особено предвид факта, че руските посетители са на второ място по брой.

Ключов отрасъл в икономиката

Туристическият сектор допринася с 10% за БВП на страната и представлява 5% от общата заетост. Според данните приходите от туризъм са се увеличили с 8,3% през 2024 г. до 61,1 милиарда долара. Целта на правителството е броят на посетителите през 2025 година да достигне 65 милиона, а приходите - 64 милиарда долара.

Турция е четвъртата най-посещавана страна в света, според данни на Световната организация по туризъм към ООН, като най-много чуждестранни посетители до април месец има от Германия - 1,14 милиона. На второ и трето място са Русия и Иран. България е на четвърта, като след нея остава Великобритания.

Турският туристически бранш се надява намаленията да привлекат повече посетители в страната. Въпреки това може да се окаже, че тази мярка е закъсняла, тъй като сезонът на почивките започна и много хора вече са планирали пътуванията си.

Българският туризъм (засега) не успява да спечели от Шенген - Гърция и Турция предлагат повече добавена стойност

Българският туризъм (засега) не успява да спечели от Шенген - Гърция и Турция предлагат повече добавена стойност

Одисей Спасов, предс. на БАТА , пред Money.bg