Макар че в дългосрочен план ползите от присъединяването на страната ни към Шенгенското пространство да са безспорни, към момента българският туризъм изобщо не се възползва адекватно от предимствата на отворените граници. Това заяви в студиото на Money.bg председателят на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и собственик на туристическата фирма "Партнер Травел" - Одисей Спасов.

Според експерта у нас липсва цялостна политика и взаимодействие между власти и бизнес за развитието на България като по-добра туристическа дестинация. Поради тази причина съседна Гърция ни бие в семейния летен туризъм, а съседна Турция в ол инклузив туризма. В същото време ръстът на цените по нашите курорти това лято е с около 30 процента по-висок от миналото, съобщава Спасов.

Снимка 720965

"Ценовата политика в България е във възходящ аспект и всички цени са се повишили, а това за българина е много важно, да не кажа най-важното. Давам пример - два шезлонга и чадър у нас струват не по-малко от 25-30 лева  и това е един от най-евтините варианти по нашето Черноморие. И като се сложи и паркинга - някъде около 50 лева е само този разход на ден", подчертава Одисей Спасов.

Глад за кадри: Наемането и на чуждестранни сезонни работници е все по-трудно

Глад за кадри: Наемането и на чуждестранни сезонни работници е все по-трудно

Преди летния сезон българската туристическа индустрия е изправена пред сериозен проблем

На този фон повечето плажове в Гърция, до която след отварянето на границите се стига още по-бързо с кола, предлагат шезлонги и чадъри само срещу консумация. Туристите обикновено получават и доста по-добро цялостно отношение от собствениците на хотели и къщи за гости. Колкото до цените в ресторантите и магазина - те са сходни с тези у нас. 

В същото време големите ол инклузив хотели на Турция предлагат пакетни цени, които заедно със самолетния полет са по-ниски от тези в ол инклузив хотелите по българското Черноморие. У нас пък за чужденци от Великобритания или Германия излиза по-евтино, пак с полетите, отколкото излиза пакетната цена за българи. И проблемите, за жалост, не спират дотук. 

"В същото време ние имаме най-прекрасните брегови ивици в сравнение с много съседни морета. Дори една Турция има много хубави курорти, но плажовете са им отвратителни. А ние имаме едни от най-прекрасните плажове. Но има много фактори, които отблъскват нашите туристи, въпреки хубавите пясъци. (...) А рекламата, която се прави за Шенген и бюджетът за това е доста оскъден. Грешна реклама, поднесена по грешен начин, грешно участие по изложения. Политиката просто е много, много сгрешена."

Снимка 703667

Източник: iStock

Председателят на БАТА е категоричен, че държавата трябва да се ангажира много повече с популяризирането на България като туристическа дестинация - както за морски, така и за зимен, селски и културен туризъм. Добрата реклама обаче трябва да върви и с добра услуга. И когато към всичко това се акцентира върху това, че вече сме част от Шенген, а скоро ще бъдем и от еврозоната - успехите ще дойдат от само себе си.

"Турция, например, има много добра външна реклама. Гърция също. И те не се ограничават до определени пазари, а рекламират в целия свят. И откъдето има интерес веднага насочват ресурси и туроператори, дават и облекчения ако има визов режим, чартъри и т.н. Държавата стои до бизнеса."

Колко поскъпват летните почивки у нас и къде предпочитат да летуват българите

Колко поскъпват летните почивки у нас и къде предпочитат да летуват българите

Money.bg разговаря с Одисей Спасов, председател на УС на Българската асоциация на туристическите агенции

Най-много чуждестранни туристи у нас и това лято ще има от Румъния, Полша, Германия и Великобритания. Все повече от тях обаче, особено от румънците, след Шенген се пренасочват към Гърция. Предвид ситуацията в Близкия изток туристи от Израел към момента не се очакват - заявки няма. От началото на войната в Украйна липсват и руските туристи.

"Ако този туристопоток, който пътува за Турция и Гърция го насочим в България, нашето Черноморие дори няма да има нужди от чужденци", обобщава Одисей Спасов.

На море в Гърция или в България: Kолко струват нощувките през летния сезон?

На море в Гърция или в България: Kолко струват нощувките през летния сезон?

Българското Черноморие остава драстично по-евтино

По отношение липсата на кадри в сферата на туризма, председателят на Българската асоциация на туристическите агенции смята, че генералното решение на проблема отново трябва да е приоритет и на държавата. И освен да се привличат чуждестранни все повече и повече работници, да се заложи на добро обучение и взаимодействие между училища, университети и бизнес.

Цялото интервю може да гледате във видеото!