Миналата седмица медийната агенция ZenithOptimedia публикува глобално изследване за разходите на рекламодателите до 2009 година. Потвърждава се тенденцията за ръст на онлайн рекламата: тази година агенцията предвижда 28,2% увеличение, а към 2008 бюджетите за реклама в интернет и в радиото вероятно ще се изравнят.

Агенция ZenithOptimedia е част от рекламно-комуникационния холдинг Publicis Groupe, четвъртият по размер в света. Работи в 69 държави, включително и в България. Техни клиенти са Alcatel, Electrolux, HP, L`Oreal, Nestle, Richemont Group, Sanofi-Aventis. По някои оценки цялата мрежа на Z0 през 2006 година е направила оборот от $19,291 млрд.

Според компанията, през 2008 рекламата в мрежата ще дава 8% от общите суми за реклама, а радиото - 7,9%.

Глобалните разходи за реклама през 2007 ще нараснат с 5,2% и ще възлязат на $454,9 млрд. От тази сума $167,8 млрд. се пада на телевизионната реклама, $126,2 млрд. - на вестникарската, на $56,4 млрд. възлиза рекламата в списанията, $36,3 млрд. струва рекламата в радиото и $31,3 млрд. рекламата в интернет.

Като цяло се наблюдава спад на разходите за реклама в САЩ и Европа през 2007. Това се свързва с достатъчното развитие на пазарите в тези региони. Прогнозите сочат, че рекламата в Северна Америка ще струва през 2007 $189,6 млрд. или 3.5% повишение спрямо 2006.

Най-бързо нарастващи пазари в идните две години ще бъдат Близкият Изток и Централна и Източна Европа: първите благодарение високите цени на петрола, вторите поради новите възможности, които предоставя ЕС. Средно за арабските страни ръстът ще е почти 150%, като Катар и Египет водят със сериозна преднина в класацията. В Източна Европа най-силно се развива рекламният пазар на Румъния, Русия, Молдова, Словакия.

Във връзка с предстоящите събития като летните Олимпийски игри, президентските избори в САЩ и шампионата на Европа по футбол, които традиционно водят до ръст на разходите за реклама, през 2008 рекламата ще нарасне с 6.2%, докато през 2009 ще се нормализира на обичайните за последните 10 години 5% ръст.

В близките три години интернет рекламата ще нараства шест пъти по-бързо от рекламата в традиционните медии и ще увеличи дела си от 5,8 до 8,7%. Още сега в Норвегия, Швеция и Великобритания залагат на над 10% от парите за реклама в интернет, а към 2009 година на това равнище ще бъдат пазарите в Австралия, САЩ, Канада, Дания, Израел, Япония, Южна Корея и Тайван.

Сега най-голям е делът на онлайн рекламата във Великобритания (16,6%), а към 2009 г. ще се увеличи на 22,6%.

По-голям ръст освен в Интернет ще има само в кинорекламата и външната реклама. Агенцията е преразгледала прогнозите си за рекламата в телевизията и вместо стагнация предвижда стабилизиране, през 2009 само с 0.2% по-малко, отколкото през 2005.

Все повече издателства минават на онлайн режим и съответно бюджетите за печатна реклама ще падат.

Това не е първият сигнал, че рекламата преминава към нов модел. За рекламодателите интернет има предимство в цената, въображението и възможността да се насочва по-добре към конкретна аудитория. Освен станалите вече традиционни реклами чрез банери, поп-ап прозорци и т.н., истински бум ще преживее рекламата в резултатите от търсене и контекстната реклама в интернет.

Сега тайната на успеха се състои в удачното съчетаване на традиционните медии и възможностите на интернет.

Съобщението за пресата на доклада от ZenithOptimedia може да прочетете тук