Поредното безумие, пред което са поставени част от клиентите на Топлофикация ЕАД! Оказва се, че ако Топлофикация има да ти възстановява немалка сума от изравняване, то с нея не можеш да платиш задължението си към топлинния счетоводител?! Задължение, вписано в същата фактура.

Няма как да минем без малко разяснения на този казус. В края на всеки отоплителен сезон се извършва изравняване на разпределената енергия на всеки потребител на Топлофикация. В общия случай на някой му се налага да доплаща за разпределената му енергия, а на друг би трябвало да му връщат известна сума пари, или със същата да бъдат приспадани последващи задължения. Веднага след края на отоплителния сезон във фактурите ни се появява и друго задължение. Задължение към топлинния счетоводител за услугата „разпределяне на топлинната енергия“. То фигурира на отделен ред, но в същата фактура.

В конкретния, описан от мен случай, ситуацията е следната: Топлофикация има да ми връща условно 300 лв. Точната, според законовите норми, сума се разбира минимум 4 месеца след края на отоплителния сезон (един месец за съставяне на изравнителната сметка и 3 месеца - за възможност за корекция).
Да, аз знаех, че и през последния отоплителен сезон Топлофикация ще има да ми връща достатъчно голяма сума. Откъде? Проста математика, малко запазена история от фактури от предходни години и грешката да бъда клиент, плащащ на равни месечни вноски. Знаех го и поради тази причина спрях да плащам на Топлофикация още от средата на февруари 2013 г. Естествено – оказах се прав и дори към днешна дата, въпросното дружество все още има да ми връща пари. Но, да се върна към казуса.

От една страна Топлофикация има да ми връща условната горепосочена сума след корекцията.
От друга страна, аз дължа на Топлофикация около 56 лв. за свършената от топлинния счетоводител работа. Сумата е за период от 2 години и е вписана като мое задължение в същата фактура.

Реших, че е крайно време да тегля чертата на тази равносметка и бодро се изтъпанчих на гишето в централното управление на общинското дружество - единственото място, където това би могло да се случи.
Искането ми към конкретния служител бе ясно и просто. "Бихте ли сторнирали моите задължения от сумата която имате да ми възстановявате".

Отговорът бе: НЕ МОЖЕ.

На логичния ми последващ въпрос "Защо"? Бе отговорено:"Софтуерът не го позволява". В десетминутния спор, с нарастващи децибели, който скоро се превърна в поредния битов скандал става ясно, че тъй като не съм титуляр по партидата, вариантите за сторниране съвсем отпадат. Въпреки, че аз не исках пари, а само да бъдат елиминирани задълженията ми, върху които и до този момент се трупат лихви.
Не помогнаха и последващите, отправени към наличните длъжностни лица, питания за възможността невиждано сложната операция да бъде направена счетоводно, на принципа на проста бакалска сметка.

Навсякъде отговорът бе един: „Софтуерът не позволява.“
Логичният ми извод, изразен гласно и на всеослушание, в който с най-пестеливи думи успях да събера обзелото ме искрено възмущение, бе: "Ами софтуерът ви е скапан."

Въпросите, които възникват вследствие на създалата се ситуация, са безброй:
-    Защо в една фактура може да съществуват хем задължения на Топлофикация към мен и едновременно с това мои задължения към нея. Та това са просто цифри?
-    Защо не е елиминирано първото ми задължение към  Топлофикация (за топлинния счетоводител) още преди година, след като до момента се заплащаха най-старите задължения и като такова, то би трябвало да бъде погасено при първите последващи плащания?
-    Колко ли клиенти като мен са били изнудвани да заплащат предварително задълженията си, въпреки, че по този начин сме се превърнали в своеобразни спонсори на Топлофикация и всъщност - защо изобщо трябва да се случва това? (Аналогична е ситуацията при всички, които не са титуляри на партидите, като живеещите под наем, например).
-    Трябва ли въобще да ме интересува типа на ползвания от Топлофикация софтуер и какви са неговите възможности, за да бъде извършена най- елементарната сметка?
-    За кого е изгодно това? (Въпросът е по-скоро риторичен)
-    От колко ли време общинското дружество извива ръцете на своите потребители (а отскоро вече клиенти) да плащат за услугите към Топлофикация по този начин? (Явно е най-малко от две години, а може и повече).
-    Кой е отговорен за допускане въвеждането в експлоатация на такъв, явно ощетяващ ни, софтуер?

В края на краищата, ще се окаже, че отново става въпрос за пари. Пардон, за много пари.

Въпроси много, но отговори едва ли ще получа, въпреки че подадох съответната жалба, под формата на молба, в която изложих въпросния казус. Най-вероятно, ще ми бъде отговорено с поредното "бла-бла".

Като се замисля и за друг казус. Какво става, когато Топлофикация има да връща определена сума на абоната си, използва я да погасява, при това в срок!, текущите му задължения, но някак "пропуска" широко разтръбената отстъпка в размер на 3%, която отстъпка също не виждам във фактурата си.

И то - заради "единия софтуер". Скапан софтуер!