Днес, 4-ти октомври, стана известно, че плановете на MAN да придобие Scania ще претърпят съществена промяна. Причината е покупката от страна на Фолксваген на 15,1% от акциите на МАН.

В изявление от компанията, направено днес, Фолксваген заявява, че Скания и МАН могат да намалят съвкупните си разходи чрез изграждане на мрежи за общи детайли и сервиз. Фолксваген държи 34% от акциите на Скания.

По пазарни цени на днешния борсов ден, придобиването на акциите на МАН струва на Фолксваген 1,47 милиарда евро.

Изглежда че Фолксваген ще съхрани лидерското си положение на пазара на „индустриални автомобили", след като офертата на МАН да купи Скания за 9.6 милиарда евро през септември бе отклонена.

Според изказването на изпълнителния директор на базираната във Волфсбург германска компания, днешното придобиване може да се окачестви като запазване на индустриалните интереси на Фолксваген.

Днес на Франкфуртската борса акциите на Фолксваген се повишиха с 2%, а на МАН спаднаха с 9.6%. Акциите на Скания в Стокхолм отбелязаха ръст от 5,2%.

Коментатори, цитирани от агенция Bloomberg считат, че Фолксваген си гарантира сигурно участие при евентуално сливане между шведския и германския тежкотоварни производители.

В момента Фолксваген изпълнява програма по реорганизация на производството, в резултат от която програма хиляди работни места във Волфсбург ще бъдат закрити. Компанията произвежда тежки камиони за Бразилския пазар, както и най-разнообразни леки автомобили със стопанска насоченост за Европейския пазар.

Официалният отговор от страна на МАН е в духа, че инвеститор като Фолксваген е добре дошъл, още повече с оглед на позициите му в Сакния и твърдото намерение на МАН за сливане с шведското предприятие. Изпълнителният директор на МАН Хакан Самюелсон е швед по произход и е бивш директор по изследванията и производството в Скания.

Консолидацията е разбираема стратегия на европейския пазар на тежкотоварни автомобили, тъй като ЕС въведе от 01.10 нови емисионни норми, отговарянето на които ще оскъпи камионите. В тази връзка продажбите на камиони над 16 тона в Западна Европа са скочили за първото полугодие със 7% до близо 140,000 броя.

Нетните приходи на МАН за първото полугодие са се увеличили повече от два пъти до 352 милиона евро, тъй като основните купувачи искаха да изпреварят регулацията на ЕС. Печалбата на Скания за същия период скочи с 22% до 385 милиона долара.

Bloomberg посочва, че консултанти на МАН са търговските банки Citigroup, Greenhill и Svenska. Morgan Stanley и Deutsche Bank съветват Скания. За покупката на дяла в МАН Фолксваген е съветвана от UBS AG.