Сериозен ръст при новите регистрации на бусове и ванове отбелязва България през 2024 г. според данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). В ключовата за бизнеса категория возила страната ни бележи ръст от 30,9% - от 5192 през 2023 г. до 6794 през миналата година.

Никъде в Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Обединеното кралство няма такова повишение с изключение на Нидерландия. Тя отбелязва почти двоен скок - 129 878 при 69 294 година по-рано.

Ванове, бусове, камиони, автобуси: Дизелът продължава да е "цар" в ЕС

Ванове, бусове, камиони, автобуси: Дизелът продължава да е "цар" в ЕС

Голям растеж при големите пътнически превозни средства на основните пазари

Общо за ЕС бусовете и вановете - товарните превозни средства с тегло до 3,5 тона, отчитат ръст от 8,3% с високи резултати на ключовите пазари - 13,7% нагоре в Испания, 8,4% - в Германия, 1,1% във Франция и 0,9% - в Италия.

Дизелът е предпочитаното гориво в тази категория - 84,5% от всички новорегистрирани возила от нея зареждат нафта на бензиностанцията, като това е ръст на пазарния дял с 1,7 на сто. На второ място са бензиновите модели, при които също има повишение, докато електрическите и хибридните показват спад.

Европейските тенденции в това отношение в голяма степен са видни и в България.

При новорегистрираните камиони пазарът в ЕС се свива с 6,3% през 2024 г., като най-лошо е представянето на тежкотоварния сегмент. Това не е изненадващо на фона на затрудненията, които индустриалните компании на Стария континент изпитват. Най-добър пример за тях е Германия където е и най-големият срив при новорегистрираните камиони (-6,9%).

Автобусният пазар в ЕС е в добро здраве с 9,2% ръст и с най-богат микс от системи за задвижване. Дизелът отново е с най-голям дял (63,1%), а на второ място са електробусите, при които има сериозен ръст.