Добро здраве показва европейският пазар на търговски превозни средства - ванове, бусове, камиони и автобуси, през първата половина на 2024 г., става ясно от данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).

Огромната част от тях са с дизелови двигатели. Делът на този тип задвижване достига 84,3% при бусовете, 95,7% - при камионите и 68,5% - при автобусите.

Електрическите и хибридните модели са във възход при по-големите превозни средства, като в Германия са били продадени над половината от камионите на ток. При EV автобусите води Франция, а при хибридните - Германия. В Италия традиционно най-много са тези на газ.

Tesla води преговори за производство на електрически камиони или ванове в Италия

Tesla води преговори за производство на електрически камиони или ванове в Италия

Правителството е продължило преговорите с Tesla за фабрика за производство на "електрически камиони и/или микробуси"

При вановете и бусовете до 3,5 тона новите регистрации са 840 409 при 731 092 за същия период на миналата година - 15% повишение. В ключови пазари като Германия, Испания, Италия и Франция виждаме двуцифрен растеж, като Бундесрепубликата води с цели 19,3% повече нови возила от този тип.

В България търсенето на бусове от бизнеса също е значително над средното за ЕС - 3381 от тях са се появили по пътищата ни. Това е 37,9% ръст на годишна база, който е третият най-голям след Кипър и Хърватия.

Снимка 676683

Източник: ACEA

При камионите също има увеличение на новите регистрации в ЕС. При товарните автомобили до 16 тона, които са и по-голямата част от пазара, скокът е 18,2% до почти 32 000. Тежкотоварните камиони остават на близки до миналогодишните нива. Отново и в Испания (+21,7%), и в Италия (+10,5%), и в Германия (+8,1%), и във Франция (+5,5%) регистрациите са нагоре.

Под половината новорегистрирани коли в ЕС са на бензин или дизел

Под половината новорегистрирани коли в ЕС са на бензин или дизел

В България ситуацията е доста по-различна

Най-голям обаче е скокът при новите регистрации на автобуси в ЕС - 28,6%, цели 20 370 пътнически возила. При Италия подмяната на автопарка на транспортните оператори очевидно върви с пълна сила - в експлоатация са влезли 44,6% повече автобуси. В Испания те са с 24,2% над миналогодишните нива, а в Германия - 17,8%.

За продажбите на камиони и автобуси в България ACEA не дава данни.