Автомобилите с бензинови или дизелови двигатели вече са под 50% от общия брой на новорегистрираните возила в Европейския съюз. Това показват данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) за месец май.
Пазарният дял на традиционните системи за задвижване пада до 48,5% при 52,1% по същото време миналата година. На този фон електромобилите също губят позиции (особено в Германия), но за сметка на това хибридите доближават 30 на сто от новите коли, а тези с plug-in технология - 6,5%.
Като цяло, през май 2024 г. са регистрирани с 3% по-малко нови коли, като надолу са 3 от ключовите пазари (Италия, Германия и Франция), докато в Испания има растеж, макар и малък.
Източник: ACEA
Хибридите бележат ръст от 16,2% - над 272 500 автомобила. Това е и единствената категория, при която можем да говорим за растеж на равнище ЕС. Дизелът се срива рязко - с 11,4% до под 119 000 коли и то с още по-голям спад на големи и традиционно силни пазари като Италия, Франция и Испания.
А България?
Както нерядко се случва, данните за нашата страна рисуват една доста по-различна картина. В България през май 2024 г. 92% от новите коли са на бензин или дизел (при който освен това има близо 10% ръст на годишна база - само в Португалия е по-голям).
При стандартните и plug-in хибридите има сериозен ръст, но все пак бройката на новорегистрираните автомобили от всяка от двете категории е двуцифрена.
По марки
Volkswagen е безапелационен лидер на европейския пазар с над 103 000 нови автомобила, регистрирани само през май - 11,3% пазарен дял. На второ място вътре във VAG е Skoda с 5,8% пазарен дял (над 53 000 новорегистрирани автомобила), а Seat и Cupra показват сериозен скок в броя на новите коли - съответно 15,6% и 15,7% или близо 40 000 броя.
На второ място по пазарен дял е Toyota (7,1%, над 65 000 новорегистрирани автомобила), а на трето - Renault (6,3%, близо 58 000).