Делът на електрическите и хибридните автомобили на турския пазар се е увеличил до близо 45% и то само през първата половина на годината, става ясно от нов доклад, позоваващ се на данни от индустрията. Комбинираните продажби на дуото представляват 44,6% от пазара, като общите продажби достигат 217 580 бройки, пише Anadolu Agency (AA).
Основната причина за този ръст за автомобилите местно производство, които са все по-достъпни и по-търсени в страната. Продажбите на автомобили от януари до юни са скочили с 5,4% в сравнение със същия период на миналата година до 488 003 бройки, показват данните на Асоциацията за автомобилни дистрибутори и мобилност (ODMD).
Първият производител на електрически превозни средства в Турция - местната компания Togg, запазва статута си на лидер на вътрешния пазар на електромобили през първата половина на годината с над 17 000 продажби, става ясно от доклад, публикуван в неделя.
Продажбите на леки търговски превозни средства едновременно са се увеличили с 4,3% на годишна база, достигайки общо 119 974 бройки. През този период на турския пазар на леки автомобили са продадени 229 128 бензинови автомобила и 131 686 хибридни автомобила. Продажбите на дизелови автомобили са общо 38 073 бройки, докато продажбите на автомобили, задвижвани с пропан-бутан, са 3222 бройки. Междувременно продажбите на изцяло електрически автомобили са регистрирани на ниво 84 956 бройки.

Източник: iStock
Спад в продажбите на бензинови и дизелови автомобили
През първата половина на годината продажбите на бензинови автомобили спаднаха с 25%, докато продажбите на дизелови автомобили спаднаха с 24%. Междувременно продажбите на автомобили с пропан-бутан (LPG) се увеличиха с 6,9%.
Продажбите на хибридни автомобили, от друга страна, скочиха със 102,8%, а продажбите на изцяло електрически автомобили се увеличиха със 138,4%. Основната причина за спада в продажбите на дизелови автомобили се съобщава, че е продължаващото спиране на производството на дизелови автомобили от световните производители, което води до по-малко нови дизелови модели, навлизащи на пазара. Бензиновите автомобили, които държаха 66% дял от пазара през първите шест месеца на миналата година, спаднаха до 47% през същия период тази година.
Делът на дизеловите автомобили също спадна от 10,8% на 7,8%, докато делът на автомобилите с пропан-бутан остана същият на 0,7%. И все пак, между януари и юни, изцяло електрическите превозни средства увеличиха дела си от общите продажби от 7,7% на 17,4%, а хибридните превозни средства се увеличиха от 14% на 27%.
Следователно, когато комбинираме изцяло електрическите, електрическите с удължен пробег и хибридните автомобили, става ясно, че 44,6% от общия пазар се състои от превозни средства с електрически двигатели, общо 217 580 продадени бройки.
Това означава, че четири от всеки 10 продадени автомобила в Турция са били електрически или хибридни. През същия период, plug-in хибридите в хибридния сегмент достигнаха 25 941 продадени бройки, заемайки 5,3% дял. В сравнение със същия период на миналата година, това представлява зашеметяващо увеличение от 1 470,3%.
Само през юни бяха продадени 25 646 изцяло електрически автомобила, което им дава 27,4% пазарен дял за месеца. Междувременно, 22 506 хибридни автомобила бяха продадени през същия месец, което представлява 24% пазарен дял.