Първата половина на 2025 г. се оказа предизвикателна за пазара на лекотоварни и товарни автомобили в Европейския съюз (ЕС), белязана от значителен спад в регистрациите на ключови пазари на фона на вече усложнената икономическа обстановка. Въпреки че според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) делът на електрическите превозни средства се е увеличил, темпото на растеж остава недостатъчно бързо и не може да компенсира общия спад в обемите. Причината е, че навлизането им на пазара продължава да бъде възпрепятствано от почти пълната липса на основни съпътстващи условия, като инфраструктура за зареждане.
Статистиката за България покрива единствено вановете, които според данните намаляват с 22.4% до 2622 регистрации. Макар регистрациите на дизелови ванове на българския пазар да бележат спад от малко повече от 18%, те запазват доминиращата си позиция от над 96% дял.
При вановете в целия ЕС дизелът остава предпочитаният избор за купувачите през първата половина на 2025 г. Въпреки това регистрациите намаляват с 15.6% до 598 001 броя, а пазарният дял спада до 82% (в сравнение с 84.3% през първата половина на предходната година). Бензиновите модели в съюза бележат още по-голям спад (-29.8%), заемайки 4.9% пазарен дял. Електрическите ванове обаче отбелязват ръст, достигайки 9.5% пазарен дял (спрямо 5.8% година по-рано). Регистрациите на хибридни ванове също се увеличават - с 7.1%, макар че делът им остава нисък - едва 2.6%. Като цяло, регистрациите на нови ванове в ЕС са спаднали с 13.2%, като основен принос към този спад имат три от най-големите пазари. Германия отчита най-голямо понижение (-14.7%), следвана от Франция (-12%) и Италия (-11.7%). Обратно на тази тенденция, Испания е единственият голям пазар с ръст, отчитайки увеличение от 11.2% в новите регистрации.
Дизелът запазва доминиращата си позиция и при регистрациите на камиони в ЕС. Той представлява 93.6% от новите регистрации, въпреки спада в обемите от 15.4% спрямо първата половина на предходната година. Делът на електрическите камиони нараства до 3.6%, спрямо 2.1% през 2024 г. Нидерландия е лидер по растеж - със 187.6% увеличение, като почти една пета от електрическите регистрации в ЕС се падат на страната. Общият брой регистрирани нови камиони в ЕС е намалял с 15.4%, достигайки 155 367 броя. Спадът се дължи основно на намаление от 14.5% при тежкотоварните камиони, както и на 20% спад при среднотежките. Всички основни пазари регистрират понижения - Германия (-27.5%), Франция (-18.8%), Испания (-13.6%) и Италия (-13.3%).
Делът на електрическите автобуси в ЕС се е увеличил от 16.4% през първата половина на 2024 г. до 21.6% през настоящата. Германия, най-големият пазар по обем, отбелязва впечатляващ ръст от 105.2%, а Белгия заема второ място с 523 регистрирани електрически автобуса (спрямо 110 предходната година). Регистрациите на хибридни автобуси обаче намаляват с 35.5%, като пазарният им дял спада до 6.9%. Дизеловите автобуси също бележат спад - с 6.7%, и вече заемат 64.7% пазарен дял (в сравнение с 66.2% година по-рано). Общият брой регистрирани нови автобуси в ЕС също е намалял, макар и в по-малка степен - до 18 123 броя. Сред основните пазари най-голям спад отчита Италия (-24.5%), следвана от Испания (-10.7%), Франция (-8%) и Германия (-3.2%). В същото време, някои по-малки пазари показват впечатляващ растеж - Швеция с +222.4% и Белгия с +76.7%.