Думите "класически американски автомобил" може да предизвикат много спомени за масивни седани, огромни двигатели, високо окачване, екстравагантни стопове тип "Чарлстон" и в много случаи - една голяма предна седалка като пейка, или по-скоро като малко канапе.

В онези години предната седалка като пейката беше стандартна за американските автомобили. Но с течение на времето тя просто изчезна, отчасти поради променящите се дизайнерски тенденции и някои разпоредби за безопасност. Всъщност изчезването на пейките говоря изключително много за цялата автомобилна индустрия и нейната еволюция.

Днес обаче сме на прага на това да видим отново една голяма предна седалка. И не, не говорим за камионите и огромните джипове. Това отчасти може да се задвижи от електрическите и автономните автомобили. И сигурно мнозина се питат - колко удобно и приятно ще бъде това.

Снимка 504231

Източник: Facebook

Малко история - от един момент от автомобилната история на САЩ нататък почти всички автомобили са имали една голяма предна седалка. Причината се крие във вековете - идеята е наследена от колесниците. Тези седалки са и много практични, защото по този начин автомобилите са събирали повече пътници, а и са били просто идеални за гледане на кино от автомобила - друга характерна за американското следвоенно общество черта. Да не говорим за гушкане по време на среща.

Както много от промените по онова време, и тази трансформация започва от суета. Въпреки всички плюсове, които голямата седалка предоставя, американските автомобилни производители започват да се водят по световните тенденции, за да могат да се конкурират с европейските си съперници. А това, което американските войници виждат по време и след Втората световна война, са именно разделените по-малки седалки с формата на кошница, които преди всичко могат да се вместят в по-малките спортни европейски автомобили.

Най-легендарните примери за отговора на американската автоиндустрия на новата европейска мода са именно класическите Chevrolet Corvette и Ford Mustang.

Друг момент, който изпраща голямата предна седалка в историята, е свързан със силния тласък към по-безопасни превозни средства през 70-те години на миналия век. Производителите започвад да настояват да се инсталират нови джаджи, които да предпазват пътниците като предпазни колани и въздушни възглавници. А това се осъществява трудно и неудобно при колите с голяма седалка.

Снимка 504230

Източник: Facebook

С течение на времето гигантите в бранша започнаха да "натъпкват" и много други аксесоари в празнината между седалките и таблото срещу нея. Така днес почти не можем да видим автомобил с изнесен на таблото скоростен лост. Там постепенно се обособяват и места за музикални плейъри, контроли на климатици, средни жабки и много други. А с времето и потребителите свикнаха с всички тези удобства.

Промените в технологиите днес отварят отново вратата за големите предни седалки. Доказателството - те вече се забелязват при някои електрически и автономни концептуални дизайни, при това на световно известни марки.

Някои дизайни на автономни превозни средства дори предлагат пътниците да се настаняват около маса в центъра на колата.

А като това се случи, целият свят ще разбере онзи далечен американски лукс да гледаш филм от канапе в колата си, да можеш спокойно да прегърнеш любимия човек до себе си или просто да можеш да се опънеш удобно на предната седалка за кратка почивка - точно както правеха милиони американци, но преди около 70 години.

Нова мания: класически автомобили с електрическо сърце

Нова мания: класически автомобили с електрическо сърце

Конверсиите на модели от преди десетилетия разпалват фантазия, но и критики