Европейският съюз се изправи лице в лице с икономическите си слабости, като най-неприятна е срещата за водещата му икономика - германската. Подвластна на възходите и паденията на автомобилните гиганти като VW, тя вече две години се бори с отрицателен растеж.
Източник: Skoda
В рамките на гигантската група Volkswagen, оценена на 348 милиарда долара, се намира Skoda - живата история на успехите за Чешката република, но и един от най-добрите примери за дългосрочните рискове пред източния съсед на Германия, пише Fortune в свой материал.
Чехия е изградила съвременната си икономика по същия начин като Германия след обединението: с фокус върху индустрията. Делът от БВП на индустрията се е задържал над 20% в страната през последните 30 години, присъединявайки се към Германия в противопоставянето на западната тенденция за деиндустриализация.
Една трета от чешкия износ отива за точно за Германия, докато 20% от вноса идва именно от нея. Връзките между двете страни са най-добре илюстрирани от Skoda - най-голямата чешка компания, която е собственост на най-голямата германска компания, Volkswagen.
Силата на Skoda е значителна в рамките на масивната група Volkswagen, която включва също Audi, Seat, Porsche и самата марка Volkswagen. Автопроизводителят от Млада Болеслав е реализирал приходи от 26,5 милиарда евро през 2023 г., което представлява огромно увеличение от 26% спрямо 2022 г. и се равнява на почти 10% от чешката икономика.
През първите девет месеца на 2024 г. Skoda е увеличила оперативната си печалба с близо 35% в сравнение със същия период през 2023 г., докато групата Volkswagen като цяло е изправена пред 10% спад в печалбите. Маржът на печалба на групата от 8,3% също я поставя сред най-печелившите марки във Volkswagen и значително над общия групов марж от 5,6%.
Продажбите на Skoda са предимно ориентирани към Европа - около девет от десет автомобила са доставени в Европа през 2023 г., а останалите в Азиатско-тихоокеанския регион. Това изглежда е предпазило производителя от спада в продажбите, изпитан от Volkswagen, който залагаше много на все по-трудния и конкурентен китайски пазар.
Източник: Skoda
Чешката република, заедно с Германия, се бори през 2024 г., с БВП, намаляващ с 0,3% вследствие на санкциите върху руската енергия. Въпреки това се очаква страната да се възстанови по-бързо от западния си партньор, с прогнози за растеж от 2,3% през 2025 г., почти тройно повече от прогнозирания растеж на Германия от 0,8%, според прогнозите на Международния валутен фонд.
Чешката икономика се е доказала като по-привлекателна за бизнеса, търсещ разширяване. Заплатите в страната например са около половината от тези в Германия, което намалява разходите. Населението изглежда също е по-спокойно за финансите си, като вътрешното търсене се очаква да бъде основен двигател на растежа на чешкия БВП тази година.
Но привидно непоклатимите връзки между Чехия и Германия продължават да застрашават икономиката на страната. Производственият сектор на Чехия се движи в синхрон с германския от началото на спада през 2022 г. И двете страни се борят с намаляващи инвестиции, създавайки бариера пред бъдещия растеж.
Една от основните грижи на Чехия за нейната производствено-базирана икономика са строгите климатични цели. Страната се присъедини към Италия миналия ноември в призива за облекчаване на климатичните правила на ЕС, които ще доведат до забрана на продажбата на автомобили с въглеродни емисии до 2035 г.
Политическата ситуация в Чехия също наподобява тази в Германия и все повече в останалата част от Европа. Както в Германия, и тук предстоят избори през 2025 г., със сходен популистки тон в проучванията.
Експертите смятат, че германските избори през февруари представляват по-голям риск за чешката икономика. Съществуват опасения, че нарастващото влияние на крайнодясната AfD би могло да накара Volkswagen да насочи съкращенията на работни места извън Германия, като десетките хиляди служители на Skoda са потенциална цел.
Страната ще се надява Германия да разпознае важността на своето "златно яйце" и по-дълбокото партньорство, което изглежда обслужва Чехия повече от съюзника ѝ. За тази цел в Берлин (а и във Волфсбург) ще трябва да са поне малко като мотото на Skoda - просто умни (simply clever).