До края на 2023 г. светът може да има нов водещ износител на автомобили - Китай. Комунистическата страна изпревари Германия и скъсява дистанцията на лидера Япония, става ясно от анализ на Moody"s, цитиран от CNBC.

Детайли: В момента Япония изнася само 70 000 коли повече, докато преди година преднината ѝ е била от близо 171 000 броя.

В КНР има заводи на някои от най-популярните марки като BMW и Tesla, но те не изпреварват местните играчи като Chery и SAIC.

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

Продажбите на електромобили в САЩ достигнаха рекорд от близо 6% от всички продажби на превозни средства миналата година

Според анализаторите зад доброто представяне на Китай стои повишеният интерес към електромобилите - изнесените бройки са скочили двойно за година, докато в този сегмент Япония и Тайланд още не са се върнали до нивата от преди пандемията.

Това я поставя в идеална позиция в сегашната ситуация на преход - преди пандемията по-малкото 5% от новопродадените коли бяха на ток, докато през миналата година те са 30%. 60% от EV продажбите са именно в Китай.

Tesla изпреварва германските автомобилни производители в надпреварата за електромобили, не само в Китай

Tesla изпреварва германските автомобилни производители в надпреварата за електромобили, не само в Китай

Проблемът при германските производители е, че се бави производството на ключови модели

Още нещо: Комунистическата страна има големи предимства пред конкурентите - тя използва предимно собствен ресурс за скъпото производство на батерии. Освен това, внедряването на нови технологии в нейното автомобилостроене е без аналог на пазара, отбелязват от Moody"s.

Затова и всъщност не е чак такава изненада, че Китай изпревари първо Южна Корея (през 2021 г.), а после - и Германия (през 2022 г.) при износа на автомобили.

$72 милиарда: Данъчни стимули за нови електромобили в Китай

$72 милиарда: Данъчни стимули за нови електромобили в Китай

За периода 2024-2025 предвиденият бонус е на ниво до 4170 долара

От друга страна: В анализа се отбелязва, че голямото вътрешно търсене на електромобили е функция на държавната политика (премахнат данък върху покупката на возилата) и на стратегията на производителите (големи намаления).

Предстои да видим колко устойчиво ще е представянето на EV сегмента в момента, в който тези две форми на подкрепа приключат и поведението на производители, търговци и потребители стане чисто пазарно.