Недостигът на чипове, който удари автомобилната индустрия, застигна и румънската Dacia. Производителят от северната ни съседка спря работа заради липсата на нужните компоненти, съобщи министърът на труда, цитиран от SeeNews.
Спирането на работата в завода в Миовени засяга 50-60% от производствената дейност на компанията и около 8 хил. работници.
Проблемът във веригата за доставки ще попречи на автомобилната индустрия да започне възстановяването си след унищожителната 2020 г.
Автомобилите използват чипове за редица функции, дори и елементарни като отваряне на багажника, та чак до автономно шофиране. Електромобилите обикновено се нуждаят от повече от тях спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Проблемът се крие в неочаквано бързото възстановяване на автомобилната индустрия. През миналата година, когато пандемията нанесе тежък удар по търсенето на нови автомобили, производителите на полупроводници пренасочиха капацитета и се концентрираха върху чипове за телефони, гейминг системи и други джаджи, за които търсенето остана високо.
Volkswagen, Fiat Chrysler, Toyota, Nissan и Honda са сред производителите, които страдат от недостига на полупроводници, които намират все повече приложения в автомобилите. В един автомобил има средно между 50 и 150 чипа.
Проблемът идва в ключов момент за производителите, които преминаха през драматичен колапс на продажбите в първите месеци на пандемията. И остават под натиск от регулаторите да инвестират в електромобили. Bernstein изчислява, че продажбите на автомобили ще нараснат с 9% през 2021 г., след очакван спад от 15% през миналата година — но недостигът на чипове поставя възстановяването под риск.