Индия ще има повече интернет потребители, отколкото САЩ до юни 2016 г., но интернет пенетрацията в третата по големина икономика в Азия все още е под 20%. Затова не е изненадващо, че в момента интернет гигантите се борят за една и съща плячка: да свържат милиони несвързани индийци.
За Facebook проектът бе Free Basics – безплатна, но ограничена инициатива за интернет услуги. Планът обаче бе „убит” от местния телекомуникационен регулатор. Междувременно Microsoft работи по доставянето на евтин широколентов интернет до около 500 000 села в Индия.
Google подхваща проблема от друг ъгъл. През декември 2015 г. главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай обяви амбициозни планове за свързване на ЖП гарите в страната чрез технологията Wi-Fi и за прокарване на интернет в селските райони на Индия. Голямото предизвикателство обаче според директора на Google India Рахан Анандан е изпълнението, особено като се имат предвид участващите партньорства и огромния мащаб.
Анандан разказа пред Quаrtz повече по следните въпроси:
Необходимостта Индия да бъде онлайн
Днес Индия има 350 милиона потребители. Затова трябва да включим онлайн следващия милиард индийци. За да го направим, се нуждаем от две неща. Първо – трябва да се уверим, че те могат да бъдат свързани. Това е комбинация от достъпни устройства и достъпна свързаност. Второто е, че трябва да се уверим, че интернет е полезен за тях. Продуктите и услугите следва да са от полза и да могат да трансформират живота им.
Плановете на Google
Фокусираме се и върху двете. Ако гледате към свързването на индийските граждани, Android е платформата за смартфони, която сме много съсредоточени да превърнем във все по-достъпна. Уверяваме се, че имаме висококачествени смартфони на достъпни цени.
На фронта на достъпа и свързаността залагаме много на Wi-Fi. Пуснахме безплатна високоскоростна Wi-Fi връзка в централната гара на Мумбай. До края на тази година ще имаме 100 гари, а в рамките на три години – 400. Тогава ще покрием 300-400 милиона индийци, които преминават през тези гари.
Работим и с правителството, за да установим кое ще проработи при Loon – нашата технология, използваща балони. С нея доставяме много високоскоростна връзка към селски райони на много достъпни цени.
Персонализираните инициативи за Индия
Искаме да направим интернета полезен. Един милиард души в Индия не владеят английски. Сега имаме Android клавиатура на 11 индийски езика. Правим така, че всичките ни продукти да съответстват на тези езици. Уверяваме се, че продуктите ни работят добре на фона на ограниченията в Индия – като ниска скорост, свързаност и достъпност. Затова направихме YouTube и Google Maps офлайн.