Марката стъклени съдове Duralex, с която са израснали поколения испанци (а и българи), се завръща. Френският производител на закалено стъкло, превърнал се в работнически кооператив, е пример за успешно преодоляване на криза, пише Climatica. След години на управление от мениджъри, които слабо познаваха марката и допуснаха сериозни грешки в индустриалното и социалното поддържане, над 140 от общо 226 работници решиха през юли 2024 г. да се присъединят към кооперацията.
От този момент те ще определят съдбата на компанията, основана през 1945 г. Duralex се стреми отново да се превърне във водеща марка за достъпни и дълготрайни продукти, които поколения наред са присъствали в хиляди домове по света. Кафявите, сивите и прозрачните чинии и чаши ще продължат да се продават под същата марка.
Последните години бяха белязани от сложна правна процедура. В началото на 2021 г. фирмата беше придобита от International Cookware, а по-късно интегрирана с фабриките Pyrex във Франция под името La Maison du Verre Français (LMVF). Финансовите резултати предвещаваха трудна перспектива за рентабилност.
"В продължение на три години Duralex беше изцяло контролирана от отдалечен изпълнителен комитет, съставен от хора от групата International Cookware/LMVF, а не от Duralex. Това е важно", спомня си Васко Да Силва, член на социалния комитет на компанията и секретар на френската Демократична конфедерация на труда (CFDT).
През април 2024 г. управляващият директор на LMVF постави Duralex под съдебна администрация. "Социалният комитет, заедно с тримата директори, които бяха част от Duralex, обсъдиха идеята за създаване на работнически кооператив. След множество дискусии това ни се стори най-добрият начин Duralex и нейните служители най-накрая да решат собственото си бъдеще и да избегнат попадането в същата ситуация", казва Да Силва.
Днес Duralex представлява едва 1% от световния пазар на съдове за хранене. Въпреки това работниците смятат, че има огромен потенциал за развитие. С правилните стратегически и търговски решения компанията може да расте. Засега компанията ще спести 6,9 милиона евро от такси за управление, платени на изпълнителния комитет през 2023 г., което представляваше почти 25% от общите разходи.
Кооперацията открива нова глава за Duralex и нейните служители. Единственото неудобство, което Да Силва вижда, е, че те ще трябва да участват в организацията на компанията, включително в общи събрания. "Това означава да отделят малко време в допълнение към работата, но позволява на работниците да обсъждат живота на компанията и да гласуват по решения", казва той, добавяйки, че "бъдещите стратегически маркетингови и търговски решения вече са в ръцете на работниците на Duralex, които познават своите продукти и своята марка".
Проектът е да се продължи работата както винаги, да се намерят нови пазари, да се възстановят загубени пазари и да се разшири гамата с нови продукти и цветове.
Новата реалност на фабриката като кооперация произтича от стар, но недобре развит начин на организиране на компания. Случаят Duralex предава друго послание: "Ако работниците познават своите инструменти, своите пазари и своя потенциал, защо да го оставят да премине от ръцете на един акционер в друг или да го оставят да изчезне, вместо да се опитат да се борят за неговото оцеляване и устойчивост?"
За служителите на Duralex чувството за принадлежност към работническата класа е нишката, която ги води по пътя към формирането на работническа кооперация. Самоуправлението позволява на работниците да развият своите умения, придобивайки знания за това как работи една компания по отношение на управлението, финансите и социалните въпроси.
В хиляди испански домове зелените и кафявите цветове на чиниите и чашите Duralex са били част от живота на различни поколения. Тази почти нечуплива посуда е добър спомен за време, когато не сме купували нови прибори след най-малката драскотина - тенденция, която се завръща.
Фактът, че марка като Duralex е превърната в работнически кооператив, е важен етап за други фабрики и индустрии. Това може да се случи и в Испания, където е обичайно компания да няма приемственост между поколенията или търговска компания да не намери очакваната индустриална печалба.