Какво се случва с една компания за кухненски принадлежности, ако постепенно тя загуби пазара си до степен собственото ѝ ръководство да затваря заводи и да предупреждава за риск от неплатежоспособност? Фалира? Не, акциите ѝ политат в небесата. Това се случи със знаковата американска марка Tupperware, която се превърна в най-новата меме акция на пазара и през последните две седмици е повишила своята стойност със "скромните" 768%.
Контекст: Tupperware има 77-годишна история. Компанията нашумява през 50-те и 60-те години със своите кутии за съхранение на храна, но в наши дни предлага най-различни други артикули.
Тя разчита предимно на онлайн продажби, но и на мрежа от търговски представители. Още от средата на миналия век компанията промотира т.нар Tupperware партита, в рамките на които близки хора се събират и им се прави демонстрация на различни продукти - а в замяна домакинът получава подарък и отстъпки. Компанията работи и у нас.
Този модел обаче не сработва добре при младите хора днес и Tupperware се наложи да влязат и в традиционните магазини - отново без успех. Само през последната година акциите се обезцениха с 90%.
Детайли: Странният случай на Tupperware показва, че феноменът на меме акциите все още е жив. За да си го обясним, трябва да се върнем две години назад.
През 2021 г. култовата верига магазини за компютърни и видеоигри GameStop беше в силно затруднена финансова ситуация. В такава моменти се появяват т.нар продавачи на къси позиции, напр. хедж фондове, които продават взети назаем акции на дадената компания с надеждата след това да ги купят на по-ниска цена. Това обикновено не приключва добре за дадения бизнес.
Социалните мрежи и новите платформи като Robinhood, които позволяват търговия с минимални суми, обаче се превърна в техен голям враг. Организираното "напомпване" на цената на акциите на губещи иначе компании може да "опари" продавачите на къси позиции - ако цената тръгне нагоре, те губят много. По този начин GameStop и редица други популярни в миналото компании неочаквано бяха спасени от гибел.
Именно така и Tupperware започна да циркулира в онлайн общностите за меме акции. Нейни ценни книжа за 15 млн. долара бяха купени от редови трейдъри от 21 юли насам и така пазарната ѝ стойност скочи 6-кратно - от $40 млн. до $239 млн. Всичко това - въпреки че компанията предупреждаваше, че може да не успее да покрие лихвеното си плащане за юли, отбелязва Bloomberg.
Това е струвало на продавачите на къси позиции около 37 млн. долара.
В началото на седмицата цената на акциите на Tupperware достигна най-високите си нива от ноември насам.
От друга страна: Въпреки огромния скок, все още около 30% от акциите се търгуват на къси позиции, става ясно от данни на S3 Partners, което показва, че Уолстрийт не очаква "полетът" на Tupperware да продължи дълго.