Подобно на българската ракия, Китай има своя емблематична алкохолна напитка. Тя се произвежда в град Маотай в провинцията Гуейджоу. Макар да е популярна най-вече на местно ниво, компанията се превръща в световен лидер сред алкохолните марки.

"Moutai" се произвежда единствено в една долина в света. Процесът на създаване изисква специални условия като определена влажност, лилаво-червена почва, бактерии и специфичен вид зърно. Производството му отнема пет години, състои се от 30 процедури и 165 стъпки, като е съобразено с лунните фази, позициите на Слънцето и местните фестивали, разказва East Money.

Снимка 736067

Източник: GettyImages

Културна емблема

През годините "Moutai" се превръща не само в символ на страната, но и в "отговор на всички въпроси". Напитката присъства на срещи на държавни глави и дипломати от десетилетия. Сред най-известните са държавният секретар Хенри Кисинджър и американският президент Ричард Никсън.

С времето марката се е превърнала в символ на статус и уважение, а подаряването на бутилка от нея показва разбиране на местните ценности.

Как френската водка "Grey Goose" изпревари руските си конкуренти

Как френска водка изпревари руските си конкуренти

Компанията е отбелязала 80% марж на печалба на фона на средния за индустрията от 30%

Фестивалът на "Moutai" привлича около 1 милион посетители годишно. Хората пътуват до малко градче в Гуейджоу, за да почетат продукта, свързан с наследството, традицията и идентичността.

Бизнес стратегия

Ключовата разлика между "Moutai" и другите големи брандове за напитки е ексклузивността. Китайската марка има само една фабрика и произвежда ограничено количество продукт на година - малко над 57 хиляди тона. В много от случаите се изисква предварителна поръчка заради дългия период на производство.

Така тя се превръща не само във високо оценен алкохол, но и в своеобразна инвестиция. Според експертите името на бранда гарантира стабилността в стойността на продукта, а цената му на вторичния пазар е става значително по-висока с времето. Най-скъпата бутилка "Moutai" е продадена за около 1,4 милиона долара.

Лимитирана бутилка уиски The Macallan Horizon на стойност над 120 000 лв. стана част от българска частна колекция

Лимитирана бутилка уиски The Macallan Horizon на стойност над 120 000 лв. стана част от българска частна колекция

The Macallan и Bentley Motors представиха у нас ексклузивното издание, в което традицията среща визионерския дизайн

Този бизнес модел се отплаща, като цената може да варира между 350 и 40 хиляди долара, като сумата зависи от броя на партидата и годината на производство.

Акциите на компанията също са стабилни. През юни 2020 г. тя надминава най-голямата банка в Китай, разказва The Wall Street Journal. Износът през първата половина на 2025 г. пък е нараснал с 31,29% в сравнение с този по същото време миналата година.

Проблемите и тяхното "решение"

Въпреки положителните резултати, компанията е срещала трудности през годините си на пазара. Една от най-големите е през 2012 г., когато президентът Си Дзинпин започва кампания срещу луксозните продукти в опит да се справи с корупцията в страната. Оказва се, че подобни стоки са предлагани като подкуп. В резултат, за 14 месеца цената на акциите пада с около 50%.

За да реши проблема, компанията се обръща от държавни купувачи към частни потребители. Тя намалява зависимостта си от дистрибуторите, като създава приложение, през което осъществява пряк контакт с клиентите. Данните показват, че именно през него са направени една пета от поръчките.

През 2018 г. "Moutai" повишава цените на избрани продукти и пуска на пазара луксозни линии, залагайки на частното търсене, като цели да запази луксозния си клас без държавна подкрепа.

Друго предизвикателство, което среща компанията, е привличането на млади купувачи. За тази цел "Moutai" пуска на пазара нови продукти - сладолед, шоколадови бонбони и дори колаборация с кафе верига. Въпреки че срещат голяма популярност, те представляват по-малко от 0,3% от общите приходи.

Марката увеличава и разходите си за брандиране и ангажираност, за да изгради дългосрочно търсене. Като основна цел е зададена популяризирането на напитката на световния пазар. Приходите от чужбина са достигнали около 2893 милиарда юана - малък, но бързо нарастващ дял.

Със своите име и ексклузивност "Moutai" се превръща в най-високо оценената компания за спиртни напитки с пазарна стойност от 1,8 трилиона китайски юана (над 252 милиона долара). Благодарение на нея БВП на глава от населението в село Маотаи е около 310 хиляди щатски долара - над четири пъти повече от БВП на глава от населението на САЩ.

Как националната гордост помогна на Инка Кола да се конкурира с Кока-Кола

Как националната гордост помогна на малка компания да се конкурира с Кока-Кола

Според някои вкусът ѝ наподобява дъвка, а други го оприличават на чай от лайка