От две седмици в София има още един начин на за градско предвижване - с електрически тротинетки. Компанията Lime пусна 150 такива в столицата, които могат да бъдат наемани лесно чрез мобилно приложение от всекиго. За да улесни предвижването, Столична община дори обособи специални паркоместа за тях. Въпреки това се повдига един въпрос - колко безопасно и (финансово) смислено е предвижването с подобни превозни средства в града?
Отговор дава германският институт Stiftung Warentest, който се занимава с тестването и оценяването на стоки и услуги от всякакъв вид. Последният му тест е именно на електрически скутери.
Както у нас, така и в Германия наемането им е новост, към която има голям интерес. Ето защо институтът подлага на сравнение 4 доставчика на услугата - Circ, Tier, Voi и Lime, които оперират и в София. Резултатите обаче далеч не са впечатляващи, дори напротив.
"Цените за пътуване с електрически скутер са високи, а приносът им за по-чист градски транспорт ограничен", се казва в официално прессъобщение на Stiftung Warentest. В Германия цените на услугата са сходни на тези у нас - 0.25 евро на минута и 1 евро първоначална такса. В София те са 1.5 лева за отключване + 0.30 лева на минута.
"Заедно с това приложенията (б.р. на доставчиците) събират повече данни от необходимото", констатират още от института. Тук експертите на института откриват, че твърде много излишни данни се изпращат към сървърите на компанията, както при Android потребители, така и при iOS, без да е ясно с каква цел. Общите условия за използване на услугата също са трудно откриваеми за потребителите.
Stiftung Warentest подлага скутерите и на полеви тест. Тримата души, които са изпробвали тротинетките в Берлин, изразяват и критика по отношение на удобното придвижване с тях. "Пътуването с тях е удоволствие, докато обаче не се премине през бордюри или неравни повърхности", споделят впечатленията си те. Някои от тях дори са прекратили пътуването си заради съмнения за безопасността си.