В началото на 2023 финтех компанията Revo Technologies, специализирана в услугите "купи сега, плати по-късно" (BNPL) за региона на Централна и Източна Европа, обяви навлизането си на българския пазар. Групата оперира под марката Mokka в Полша и Румъния, като България е третата страна от експанзията на Revo в региона.

За плановете за развитие на компанията в България разговаряме с Ирен Швакман - Съосновател и Председател на Борда на Revo Technologies Group. Преди да основе Revo, Ирен е била старши партньор в McKinsey & Company, където ръководи работата на McKinsey с големи финансови институции в Централна и Източна Европа, Русия и страните от ОНД. Ирен е родена в Украйна и е американска гражданка. Има MBA от Harvard Business School и бакалавърска степен по биохимия от Brown University в САЩ.

Ирен, разкажете ни малко повече за Revo Technologies и как брандът МОККА работи като метод за разплащане? Какво всъщност представлява моделът BNPL?

Revo Technologies е една от водещите финтех компании в ЦИЕ (Централна и Източна Европа). Работим под марката Mokka и към този момент оперираме на 3 пазара - Полша, Румъния и България. Ние сме специализирани в предоставянето на най-добрите в сегмента "купи сега, плати по-късно" решения за онлайн и офлайн магазини и техните купувачи.

"Купи сега, плати по-късно" (BNPL) е платежна услуга, която нарасна неимоверно в целия свят през последните 5-7 години, водена от силната си привлекателност за по-младите клиенти от поколенията GenZ и Millennial. Когато търговците предлагат на своите потребители опцията да отложат плащанията за покупките посредством "купи сега, плати по-късно", те могат да увеличат значително своите продажби. Практиката показва, че когато клиента използва BNPL той е склонен да похарчи 2 или 3 пъти по-висока сума от предварително предвидената.Също така може да се увеличи конверсията с до 25-30%. Заради силния интерескъм по-гъвкави методи на плащане от страна на клиента търговцитевсеповече се интересуват от иновативни решения, с които да стимулиратрастежанасвоябизнес

Какви са конкретните предимства за търговците от една страна, и за потребителите от друга?

С "купи сега, плати по-късно" потребителите имат предимството да отлагат плащанията за своите покупки. Например, с Mokka потребителите имат възможност да заплатят покупките си в рамките на 30 дни или да ги изплатят на части, избирайки между удобни планове за плащане от 3 до 24 месеца. Процесът на регистрация в Mokka е интегриран директно в сайта за пазаруване и е част от клиентското преживяване, отнема по-малко от 2 минути и изисква само телефонен номер и номер на документ за самоличност. Решението е незабавно и купувачът може да използва Mokka веднага. Повечето търговци предлагат планове за плащане с 0% оскъпяване, така че BNPL е не само удобен, но и изгоден и прозрачен метод.

За търговците ползите са значителни - нови клиенти, допълнителни продажби, по-висока клиентска кошница. Потребителите използващи "купи сега, плати по-късно" са склонни да купуват повече, да правят по-чести покупки и да правят по-рядко връщане на стоки. Освен това BNPL операторите като Mokka рекламират търговците пред техните клиенти и увеличават трафика и продажбите им.

При какви условия търговците могат да се включат във вашата система и каква инвестиция се налага от тяхна страна?

Търговците могат да се свържат с Mokka чрез нашия сайт (mokka.bg) или чрез различни платформи за електронна търговия като Shopify, MerchantPro, VTek. Скоро ще стартираме и нашето партньорство с CloudCart България, така че всеки търговец, опериращ с тях, ще може да добави Mokka към своето плащане само с няколко клика.

Регистрацията за търговци в Мокка е много лесна и добавянето ни към чекаута на партньора е бързо посредством нашите плъгини и разработена API- интеграция. Ние предоставяме онлайн техническа поддръжка и в допълнение, подробна информация за нашата услуга е достъпна на нашия портал за разработчици.

А какви са условията, които предоставяте на потребителя, за да се възползва от услугата?

Услугата на Mokka е удобна и елегантна за използване от потребителите. Те могат да потърсят на нашия сайт и мобилно приложение партньорите, при които се предлага разплащане посредством Mokka, и да се регистрират за секунди. След това на потребителя ще бъде предложен лимит за покупка, който може да използва веднага.

Лимитът на Mokka е револвиращ, което означава, че след като покупката бъде направена и изплатена, лимитът се подновява автоматично. На по-късен етап когато опознаем клиента лимитът му може да бъде увеличен, за да отговорим на нуждите и очакванията му.

Повечето търговци предлагат "купи сега, плати по-късно" с 0% лихва, а някои по-дълги планове на вноски също са налични с малка месечна такса, така че потребителят да може да избере плана за разплащане, който най-добре отговаря на неговия бюджет, и да получи добра сделка.

Какъв тип услуги може да намери потребителя във вашето приложение?

Мобилното приложение Mokka за iOS и Android е основният портал за комуникация с потребителите. Всичко в нашето приложение е лесно и достъпно за употреба. В него потребителите могат да намерят своя наличен лимит за покупки, могат да търсят търговци, където се предлагат BNPL услугите ни, да имат достъп до специални отстъпки и оферти за любимите си магазини, да проверяват своите покупки и график на плащанията и да зареждат сметките си в Mokka. В допълнение приложението изпраща т.нар, "допълнителни известия" (notifications) - за предстоящи плащания, аванси в брой, заявки за увеличаване на лимита и отлагане на разсроченото плащане до 1 месец. Планираме и допълнителни услуги, които ще бъдат въведени през следващите от 6 до12 месеца.

С какво MOKKA е по-привлекателна услуга от другите BNPL брандове на българския пазар?

Има редица отличителни черти, които са важни за търговците:

1. Предлагаме адаптивен чекаут, който предлага на потребителите различни удобни разплащателни планове - от разплащане за 30 дни до разсрочено изплащане от 3 до 24 месеца в зависимост от типа стоки и услуги които търговеца предлага. Това дава по-голям избор на потребителя, който може да увеличи потребителската си кошница или да направи повече покупки.

2. Предлагаме мултиканални решения както за онлайн, така и за физически магазини, което позволява на търговците да осигурят едно потребителско изживяване, където и да пазарува техният клиент.

3. Опростихме процеса за свързване на партньорите ни посредством разработени плъгини за масовите екомерс платформи. Добавянето на Мокка в сайта на търговеца е въпрос на няколко бързи настройки от страна на техническия екип.

4. Мобилното ни приложение Мокка е на разположение на потребителите, и то ни позволява да популяризираме търговците и да увеличим трафика към тях.Разполагаме с апликация специално за търговци.

5. В нея има секция, в която партньорите ни могат да управляват своя акаунти и да виждат анализи на поръчките с Mokka в реално време.

В началото на годината обявихте навлизането си на българския пазар. Къде в момента се намира МОККА?

Имаме голям прогрес с подписването на договори с търговци и старта на предлагането на услугите ни от партньори като Matraci.bg, Utilis.bg и DoorDecor. Скоро стартираме и сътрудничество с CloudCart България, което ще направи Mokka достъпна за всички търговци на CloudCart с няколко клика. Нашият екип работи усилено в посока представяне на Mokka на водещите търговци в България, което води компанията до значителен напредък в развитието си на пазара.

Какви са плановете и целите, които сте си поставили до края на годината?

До края на годината нашият основен приоритет е да включим някои от най-добрите търговци в България и постигаме голям напредък в това отношение. Също така разполагаме със силна гама от услуги, които се добавят към приложението и онлайн сайта ни. За да подчертаем някои от тях: следващата версия на Приложението за партньори, рационализиране на сътрудничеството ни с търговците, нови функции за потребителите като аванс в брой, виртуална карта Mokka, Snooze (функция, която позволява на клиента да отложи плащането по вноска с до 1 месец) и т.н. Очакваме повечето от нашите услуги да са налични в България до края на годината.