Само за пет години 32-годишният предприемач Чанг Уенг Лай построи мултимилионен бизнес за международни доставки, разнасящ поръчките на най-големите търговци в Югоизточна Азия.

Но това изобщо не е било постигнато лесно. Всъщност е отнело три изоставени корпоративни кариери и една провалена модна линия за Лай и неговите съдружници - Боксиан Тан и Шон Чонг, за да задвижат своята идея за предприемачество. "Беше едно дълго пътуване", казва Лай, който е и изпълнителен директор на Ninja Van, пред CNBC.

Стартът

Всичко започва през 2015 г., когато Лай току що е напуснал работа като трейдър в Barclays, за да се възползва от процъфтяващия пазар на електронна търговия в Сингапур и да стартира онлайн модна линия за мъже с приятелите си Там и Чонг. "Всеки път, когато имахме клиент онлайн, бяхме ентусиазирани и си казвахме, че това е наистина лесно - не се изисква магазин за да продаваме", казва Лай.

Те обаче бързо разбират, че продажбите са само началото. "Казах си наивно: защо не основем логистична компания, която да реши този проблем", казва Лай. "Трудностите ни започваха, когато трябваше да се доставят пратките от местните куриери. Логистичната индустрия не беше създадена за електронна търговия в този момент." Затова и решава да направи нещо по въпроса.

"Колко ли трудно може да бъде?", продължава Лай. "Просто ще вземем товарни камиони и ще го направим".

Седмици по-късно, триото събира спестяванията си, за да закупи ван втора употреба с който, след като оставят зад гърбовете си стабилни професии във финансите и инженерството, основават услугата за доставка. Първоначално те ръководят компанията Ninja Van заедно с модната си линия, смятайки, че е "силно синергично" да има един бизнес, генериращ постъпления за друг. Но след година на жонглиране с двете неща е трябвало да се откажат от едното: приятелите затварят модния бранд, за да се съсредоточат изцяло върху доставките.

Основателите на компанията/ Колаж: Money.bg/ Източник: Ninja Van

Основателите на компанията/ Колаж: Money.bg/ Източник: Ninja Van

"Разбрахме, че модният бизнес не е непременно всичко за нас", шегува се Лай. "Решихме да се съсредоточим върху проект, който смятаме, че може да се разрасне много по-добре - и то не само в Сингапур, а в целия регион."

Нови хоризонти

През 2014 г. Югоизточна Азия е най-бързо развиващият се пазар за електронна търговия в света, благодарение на скоростното навлизане на интернет и разрастващата се средна класа. Но по отношение на доставките регионът изостава. Според Световната банка, страните от Югоизточна Азия, с изключение на Сингапур, са винаги назад в класациите, когато става въпрос за логистична инфраструктура, заради разпокъсаната география на региона.

"Аз съм интернет търговец, знам болните места, знам как да реша съществуващите проблеми", казва Лай. "Мислехме малко по-малко за това".

С тези познания, през 2014 г. Ninja Van става първата логистична компания в Сингапур, която позволява проследяване на доставките в реално време. По-късно въвежда алгоритми за оптимизиране маршрута и спестяване на гориво.

Така по-малко от година след пускането на услугата в Сингапур, Ninja Van достига до Малайзия и Индонезия, а към 2016 г. вече предлага доставки и до Виетнам, Филипините и Тайланд. Сега компанията твърди, че има 100% покритие на всеки от тези пазари и планира да излезе и в Бруней по-късно тази година.

Експанзията на компанията е в синхрон с разрастването на самите пазари, на които оперира. Прогнозата е логистичният отрасъл в Югоизточна Азия да нараства с над 5% на годишна основа през следващите пет години, за да достигне обща стойност от около 55,7 млрд. долара към 2025 г.

Устойчивият растеж

След разширяването на териториалния обхват, на който оперира Ninja Van, новата цел на триото зад компанията е достигането на пълна рентабилност. До момента тя е печеливша само в някои страни, a в други е "близо" до брейк ивън.

Куо-Йи Лим, един от ранните инвеститори на Ninja Van, казва пред CNBC, че да се експанзията е цел, която той е поставил пред основателите в самото начало. Лим, който е взел дял през 2014 г., е казал на учредителите да се съсредоточат върху две неща: растеж на приходите и постигане на устойчивост.

През 2018 г. бизнесът получи рекордно финансиране от 87 млн. лв. от инвеститори, включително европейска група за доставки DPD, а за същата година приходите на компанията нараснаха до 300 млн. долара, като според някои тя е следващият еднорог на Югоизточна Азия.

"Ние не растем на всяка цена, ние растем отговорно", казва Лай. "За мен е ясно: фокусирайте се върху хората, съсредоточете се върху нашите клиенти и изградете услуги за тях. Направете всичко това и ще имате налице печалба. "