През септември 2024 г. Амар Хмид, основател и главен изпълнителен директор на Presto, отбеляза нов етап за своята компания за доставки в Либия: стартъпът надхвърли 23 000 поръчки за един ден. "Никой в страната не смяташе, че тези числа са възможни," споделя предприемачът пред Rest of World.
Presto сега е втората по големина платформа за доставки в Северна Африка, след испанския гигант Glovo, която оперира в Мароко и Тунис. За Хмид успехът на Presto идва след години на изчакване на подходящия момент.
През 2017 г. той се завръща в родния си град Триполи след обучение по бизнес стратегия във Великобритания. Иска да възпроизведе стартъп идеите, които е видял в чужбина, но Либия тогава е потопена в гражданска война и продължителна политическа и икономическа несигурност.
През 2020 г. ситуацията се стабилизира - а и е време на пандемия, което е благодатно за онлайн бизнеса. Това дава на Хмид възможност да пробие с приложение, предлагащо доставки при поискване от ресторанти, супермаркети и аптеки.
Стартът не е лесен. Хмид се бори да набере финансиране от институционални инвеститори, но в крайна сметка началните 3 милиона долара са набрани от негови приятели, които са повярвали в идеята му.
Днес Presto е най-големият стартъп в Либия по брой потребители и служители. Той има регистрирани над 2000 търговци и 24 000 шофьори за доставки. Приложението е изтеглено около милион пъти и според местни експерти е преобразило онлайн доставките в страната.
"Хората гледат на Presto по същия начин, като на глобални компании от типа на Uber и искат да бъдат част от нея", подчертава Амин Салих, председател на Либийската технологична фондация. За търговците и ресторантьорите резултатите също са добри - някои отчитат до 25% ръст на продажбите с помощта на платформата.
Presto се е адаптирала добре към нуждите на либийските потребители. Пример за това е тяхната система за плащане. Докато приложението позволява дигитални плащания, паричните транзакции са много по-разпространени в Либия поради историческата нестабилност в банковата система. Presto е изградила пунктове за обмяна в градовете, където шофьорите за доставки внасят събраните пари в брой.
Хмид няма техническо образование, затова първо възлага инженерната част на външни изпълнители от Индия. По-късно обаче създава местен екип от разработчици, като наема възпитаници на местните университети като инженери на средно ниво.
Друго от ранните предизвикателства на Престо е наемането на достатъчно шофьори за доставки поради специфичния либийски трудов пазар. В него над 80% от заетите работят в публичния сектор - ако ще и да са на половин работен ден. Така повечето служители на Presto са и активни държавни служители, признава Хмид.
Четири години по-късно, Presto продължава да изгражда печеливш бизнес. Според Хмид и финансови документи, видени от Rest of World, компанията е на път да достигне над 1 милион долара нетна печалба тази година.
Платформата в момента работи в четири либийски града: Триполи, Бенгази, Мисрата и Злитен. Хмид вярва, че адаптивността на неговата компания може да бъде достатъчна, за да спечели целия регион на Северна Африка. Той планира да се разшири в съседни страни, включително Тунис, Мароко и Мавритания.
"Уверени сме, че до 2026 г. нашата брутна стойност на стоките ще бъде по-висока от тази на Glovo в региона на Северна Африка.", заявява Хмид.