През септември 2024 г. Амар Хмид, основател и главен изпълнителен директор на Presto, отбеляза нов етап за своята компания за доставки в Либия: стартъпът надхвърли 23 000 поръчки за един ден. "Никой в страната не смяташе, че тези числа са възможни," споделя предприемачът пред Rest of World.

Presto сега е втората по големина платформа за доставки в Северна Африка, след испанския гигант Glovo, която оперира в Мароко и Тунис. За Хмид успехът на Presto идва след години на изчакване на подходящия момент.

Либия възобновява добива и износа на петрол

Либия възобновява добива и износа на петрол

Как ще се отрази това на международните пазари

През 2017 г. той се завръща в родния си град Триполи след обучение по бизнес стратегия във Великобритания. Иска да възпроизведе стартъп идеите, които е видял в чужбина, но Либия тогава е потопена в гражданска война и продължителна политическа и икономическа несигурност.

През 2020 г. ситуацията се стабилизира - а и е време на пандемия, което е благодатно за онлайн бизнеса. Това дава на Хмид възможност да пробие с приложение, предлагащо доставки при поискване от ресторанти, супермаркети и аптеки.

Стартът не е лесен. Хмид се бори да набере финансиране от институционални инвеститори, но в крайна сметка началните 3 милиона долара са набрани от негови приятели, които са повярвали в идеята му.

Днес Presto е най-големият стартъп в Либия по брой потребители и служители. Той има регистрирани над 2000 търговци и 24 000 шофьори за доставки. Приложението е изтеглено около милион пъти и според местни експерти е преобразило онлайн доставките в страната.

"Хората гледат на Presto по същия начин, като на глобални компании от типа на Uber и искат да бъдат част от нея", подчертава Амин Салих, председател на Либийската технологична фондация. За търговците и ресторантьорите резултатите също са добри - някои отчитат до 25% ръст на продажбите с помощта на платформата.

Либия намали наполовина държавния си дефицит, заради приходи от петрол

Либия намали наполовина държавния си дефицит, заради приходи от петрол

Приходите от черното злато съставляват почти целия доход на страната

Presto се е адаптирала добре към нуждите на либийските потребители. Пример за това е тяхната система за плащане. Докато приложението позволява дигитални плащания, паричните транзакции са много по-разпространени в Либия поради историческата нестабилност в банковата система. Presto е изградила пунктове за обмяна в градовете, където шофьорите за доставки внасят събраните пари в брой.

Хмид няма техническо образование, затова първо възлага инженерната част на външни изпълнители от Индия. По-късно обаче създава местен екип от разработчици, като наема възпитаници на местните университети като инженери на средно ниво.

Друго от ранните предизвикателства на Престо е наемането на достатъчно шофьори за доставки поради специфичния либийски трудов пазар. В него над 80% от заетите работят в публичния сектор - ако ще и да са на половин работен ден. Така повечето служители на Presto са и активни държавни служители, признава Хмид.

Четири години по-късно, Presto продължава да изгражда печеливш бизнес. Според Хмид и финансови документи, видени от Rest of World, компанията е на път да достигне над 1 милион долара нетна печалба тази година.

Платформата в момента работи в четири либийски града: Триполи, Бенгази, Мисрата и Злитен. Хмид вярва, че адаптивността на неговата компания може да бъде достатъчна, за да спечели целия регион на Северна Африка. Той планира да се разшири в съседни страни, включително Тунис, Мароко и Мавритания.

"Уверени сме, че до 2026 г. нашата брутна стойност на стоките ще бъде по-висока от тази на Glovo в региона на Северна Африка.", заявява Хмид.