Компании от различни сектори продължават да разкриват болезнените последици от митническата война на американския президент Доналд Тръмп. Водещи корпорации като Caterpillar и Marriott отчитат по-слабо търсене и покачващи се цени.
Проучване на Reuters показва, че компаниите, които обявиха резултатите си за това тримесечие, очакват удар от около $15 милиарда върху печалбите си през 2025 година. Най-засегнати са индустриалният, производственият и автомобилният сектори, докато финансовите и технологичните компании понасят по-леки последици.
Тръмп заяви, че митата са необходими за решаване на търговските дисбаланси на САЩ и възстановяване на производствената мощ на страната. Според него облагането на вноса ще донесе работни места и инвестиции в Съединените щати.
"Мисля, че тепърва започваме. Митата все още са в начална фаза, особено с основни търговски партньори като Канада, Китай и Индия", коментира Стив Соснич, главен пазарен анализатор в Interactive Brokers.
Резултатите от тази седмица илюстрират различните начини, по които търговската политика засяга компаниите - от покачващите се разходи за внос на суровини като метали до спадащото потребителско доверие.
Caterpillar отчете 0,7% спад в приходите, докато разходите за стоки се увеличиха с 6,5%. Изпълнителният директор Джо Крийд предупреди инвеститорите, че митата "вероятно ще бъдат по-значителна пречка за рентабилността през втората половина на 2025 година."
Пивоварната Molson Coors очаква разходи между $20 и $35 милиона през втората половина на годината заради покачването на цената на алуминия. Митата върху алуминия се удвоиха до 50% през юни от предишните 25%.
Въпреки това пазарите остават устойчиви. S&P 500 достигна рекордни нива миналия месец благодарение на силните резултати, водени от технологичните гиганти. От 370-те компании в S&P 500, които обявиха резултати, 80,3% надминаха очакванията на анализаторите с ръст на печалбите от 11,9%.
"Разбираме, че някои индустрии може да бъдат засегнати, но също така могат да спечелят, защото се отварят нови пазари," каза пред агенцията Ким Форест от Bokeh Capital Partners.
Повишените разходи засегнаха и веригите за бързо хранене като Yum Brands, които разчитат на бюджетни оферти за привличане на клиенти.
Хотелският оператор Marriott International намали прогнозата си за 2025 година заради отслабващото търсене на пътувания.
Въпреки че над 100 глобални компании оттеглиха финансовите си прогнози, някои анализатори виждат светлина в тунела след преформатирането на първоначално обявените от Тръмп мита и замяната им с нови "сделки".