През първата половина на 2023 г. общият обем на портфолиото от поръчки за строителство на танкери се е увеличил с 3,6 пъти на годишна база. Същевременно търсенето на нови кораби за насипни товари се е увеличило с 19,7%, докато при контейнеровозите то е спаднало 3,4 пъти.

Това се казва в изследване на компанията за проследяване и оценка на кораби VesselsValue.

Общият обем на поръчките за нови кораби е намалял и в сравнение с 2022 г. техният брой не е достигнал рекордното ниво, наблюдавано през последните две години. В момента към портфолиото са добавени 466 товарни кораба, което е с 23% по-малко от 2022 година.

Спадът в поръчките за нови кораби, особено в сектора на контейнеровозите, отразява по-слабите глобални макроикономически перспективи, тъй като интересът към този товарен транспорт е достигнал точката на насищане и сега намалява, отбелязват експертите. Таксите за този сектор рязко паднаха и сега започват да се стабилизират след историческите им върхове през 2022 г. Броят на договорите за строителство на нови контейнеровози е намалял от 295 през първата половина на миналата година до 86 през тази година.

В същото време, въпреки желанието за по-екологични източници на енергия, което доведе до увеличаване на броя на поръчките за LNG кораби през миналата година. Броят на договорите за строителство на нови танкери отново се увеличи, докато за корабите превозващи втечнен природен газ намаля с 2,8 пъти, до 32. Гърция отново е на първо място по заявки за петролни кораби, осигурявайки почти половината от тях - 47,9%, следвана от Япония с 31,6% и ОАЕ - 6,9%.

"След затишие през първата половина на 2022 г. търсенето на танкери се съживи, докато приходите се засилиха поради промени в търговските маршрути и увеличаване на търсенето поради конфликта между Украйна и Русия", обяснява експерт на VesselsValue, цитиран от interfax.ru.

През отчетния период са сключени 120 договора за нови кораби. Основните от тях са 10 танкера LR2 с дедуейт 115 хиляди тона по 62 милиона долара всеки за гръцките Dynacom Tankers, които се планира да бъдат построени в корабостроителницата Dalian Shipbuilding и доставени през 2025-2026 година.

През 2023 г. Япония е лидер по поръчки в газовия сектор с 18 потвърдени договора, или 30% от общия обем. Повечето от тях се отнасяха до големи газовози с капацитет 174 хиляди кубически метра. метра. Гърция е на второ място с 13 договора, 16,6%, Сингапур е на трето място с 6 позиции (6%). През януари цената на Large LNG достигна исторически връх от 257,4 милиона долара и остана над 250 милиона долара до края на първата половина на годината. В края на юни летвата беше вдигната още по-високо: NYK Line поръча два големи LNG с капацитет от 174 000 кубически метра. м за 261,3 милиона долара всеки. Те ще бъдат произведени от Hyundai Mipo и доставени през 2026-2027 г.

Застаряващият флот за насипни товари, екологичните изисквания и високите навла (тарифа на превоза) напоследък също предизвикаха интерес към изграждането на нови кораби в сектора, тъй като пространството в корабостроителницата става свободно и поръчките за нови контейнеровози намаляват. Така броят на договорите тук се е увеличил с 20% до 200. Цената на новите поръчки за кораби за насипни товари се е увеличила значително през първата половина на годината. Например цените на Panamax с дедуейт от 82 000 тона се повишиха с около 10,3% до 37,6 милиона долара.

Като цяло китайските корабостроителници се нареждат на първо място като най-популярния избор за изграждане на нови кораби, като са направили 279 поръчки през първата половина на годината, или около 62,1% от общия брой, като по-голямата част от тях са корабите за насипни товари. Южна Корея е на второ място с 27% и 121 поръчки. Япония отново е на трето място с 8,9%, въпреки че този дял е намалял от 14,8% миналата година. Виетнамските корабостроителници представляват около 1,3% от поръчките и Филипините - 0,6%.