Производителят на цигари Philip Morris International е напът да промени тютюневата индустрия с iQOS – устройство за 70 евро, което затопля тютюна вместо да го гори. От ноември 2014 г. американската компания е открила около 10 магазина в Италия и Япония, в които посетителите могат да изпробват Marlboro HeatSticks (вид електронна цигара). Потребителите твърдят, че приспособлението дава повече усещане за автентичното пушене, отколкото електронните цигари.

Андре Каланцопулос, главен изпълнителен директор на Philip Morris, заяви пред инвеститори през февруари, че технологията поставя индустрията „на прага на революция”, която може да подобри общественото здраве чрез по-безвредна алтернатива на пушенето и същевременно да привлече печалба от 1,2 милиарда долара.

Производителят е похарчил над 2 милиарда долара за разработването на устройства, заместващи пушенето, включително подобния продукт Heatbar, който се провали преди десетилетие, предава Bloombеrg.

Компанията не твърди, че iQOS е по-здравословно от пушенето – продава се с предупреждението, че най-безопасният вариант е тютюнът да се избягва изцяло. Philip Morris обаче работи с 300 учени, които търсят доказателства, че iQOS може да намали риска от заболявания, свързани с пушенето, а брошурите за продукта сочат, че устройството отделя по-малко вредни вещества в сравнение с цигарите и се водят клинични тестове, които да сравняват опасностите.

Докато конкурентни компании се опитват да настигнат Philip Morris, а регулаторните органи размишляват дали да подкрепят подобни усилия, организации против тютюнопушенето дават заден ход. „Philip Morris International отново бе хваната да лъже обществото за ефектите за здравето, които носят продуктите ѝ”, обяснява Клоуи Франко, старши организатор в Corporate Accountability International – неправителствена организация, която води кампании срещу компаниите за тютюневи изделия.

Устройството iQOS трябва да се презарежда след кутия от 20 цигари, което струва 5 евро в Италия в сравнение с около 5,20 евро за кутия обикновени Marlboro.

Анализатори от Wells Fargo прогнозират, че Heatsticks могат да изместят 30% от продажбите на цигари в развитите пазари до 2025 г. British American Tobacco възнамерява да пусне в продажба подобен продукт във втората половина на 2016 г., Reynolds American разработва нагряващо устройство, а Japan Tobacco представя изпарителя Ploom Tech.

Philip Morris обаче е далеч по-напред в състезанието, смята анализаторът от Exane BNP Paribas Джеймс Бъшнел. „Това е най-близкото ниво, до което индустрията е достигнала по пътя към „светия граал” – комерсиално успешната „безвредна” цигара”, написа той в скорошен доклад.

Снимка 225328

Източник: Bloomberg

Над 100 000 пушачи в Япония са преминали към iQOS, а Philip Morris твърди, че HeatSticks са съставлявали 2,4 на сто от цигарения пазар в Токио през януари. Компанията обяви, че ще продава iQOS в около 20 държави тази година и планира да подаде молба до Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ, която да нарече устройството „тютюнево изделие с намален риск”.