През първата половина на 2023 г. броят на покупките на черен хайвер в Москва и Московска област се оказа с 11% по-висок от нивото от януари до юни 2022 г. Това определят анализатори на Chek Index, оператор на фискални данни на "Платформа ОФД" (по данни на CNews Analytics, най-големият оператор на фискални данни в Русия), пише РБК.
За първото полугодие на 2023 г. московчани са похарчили общо с 19% повече пари за покупки на черен хайвер, отколкото за същия период на миналата година. Средната стойност на една покупка от деликатеса в Москва и Московска област също нарасна, и сега възлиза на 8200 рубли (около 100 долара), или с 8% повече, отколкото преди година.
Като цяло за Русия обаче, положението с възможностите за покупки на черен хайвер е по-различно - броят на покупките на черен хайвер за периода януари-юни тази година се оказа с 5% по-малък от нивото му за същия период на 2022 г. В същото време, потребителите в Русия като цяло са похарчили общо с 2% повече пари за хайвер, отколкото през първото полугодие на 2022 година.
Средната стойност за една покупка в регионите на Русия извън Москва, се е увеличила със 7% на годишна база - за хайвер от есетрови риби тя възлиза на 2400 рубли (около 30 долара), т.е. под една трета от тази в Москва и Московска област.
Спадът в търсенето на черен хайвер в Русия като цяло е следствие от намаляването на реалните разполагаеми доходи на населението, смята Герман Зверев, президент на Общоруската асоциация на рибарската промишленост. От една страна, богатата прослойка, към която е ориентирано основно производството на черен хайвер в страната, продължава да може да си позволи да го купува (в големи количества).
Но има и средна класа, която консумира черен хайвер само като деликатес при специални случаи, и именно при тези хора изглежда търсенето е коригирано надолу, на фона на намаляване на техните реални доходи, обяснява Герман Зверев, цитиран от РБК.
Друга причина за промяната в търсенето на черен хайвер в Русия като цяло, може да е намаляването на продажбите му в ресторанти и магазини за деликатеси - на фона на свиване на туристическия поток от чужбина - смята генералният директор на компанията за преработка на морски продукти "Морски продукт", Владислав Зверев.