До 2040 г. световните авиокомпании ще се нуждаят от 39 хиляди нови пътнически и товарни самолета, прогнозира европейският авиационен концерн Airbus .

В малкия сегмент се очаква търсенето на 29,7 хил. летателни машини в средния - 5,3 хил., а в големия сегмент - 4 хиляди въздушни лайнери., се казва в съобщение на компанията.

Очаква се над 15 хиляди от тези 39 хил. нови самолета да отидат за подмяна на старите машини. В резултат на това до 2040 г. светът ще експлоатира предимно търговски самолети от последно поколение (сега този показател е около 13%), "което значително ще намали емисиите на CO2 на глобалния въздушен флот", отбелязват от Airbus.

Пътническият трафик на световните авиокомпании, според концерна, скоро трябва да се върне към годишен ръст от 3,9%. Растежът ще се дължи на развитието на икономиките и търговията по света, включително на туристическия сектор. Най-бърз ръст на трафика се очаква в Азия, докато вътрешният пътнически въздушен транспорт ще направи Китай най-големият пазар за такива услуга.

Нарастващото търсене на товарни превози, Airbus обяснява с растящата в глобален мащаб интернет търговия. Очакваният ръст на експресните превози на товари е с 4,7% годишно, а увеличението на обема на генералните товари (които представляват около 75% от пазара) с 2,7%. Като цяло през следващите 20 години ще са необходими около 2440 хиляди товарни самолета, от които 880 ще бъдат ново производство.

Общите разходи за авиационни услуги, включително поддръжка, обучение, модернизация, полети, демонтаж и бракуване, Airbus оценява на 4,8 трилиона долара през следващите 20 години. През същия период индустрията ще има нужда от повече от 550 000 нови пилоти и 710 000 техници.

Американската компания Boeing Co. по-рано оцени търсенето на граждански самолети до 2040 г. на 43,5 хиляди единици. Най-голям ръст в търсенето ще се наблюдава при товарните самолети, съобщиха от корпорацията, обяснявайки това с развитието на електронната търговия. Boeing оцени годишния ръст на въздушния транспорт в света средно на 4%.