Spark, която предоставя електромобили под наем и която понастоящем администрира 230 превозни средства, планира да увеличи с повече от четири пъти техния брой до края на 2020 г., като те трябва да достигнат хиляда, посочи главният изпълнителен директор на компанията Стефан Спасов. Същевременно от нейна страна вече са поръчани 100 нови електромобила, които ще могат да се използват от жителите и посетителите на София, като първите 20 от тях вече са доставени. Спасов отказа да говори за конкретния размер на инвестицията, като посочи само, че превозните средства се придобиват на лизинг и в този смисъл Spark е само доставчик на услуга.

Освен увеличаването на броя на електромобилите, от Spark ще се стремят да покрият все по-голяма част от София. До момента компанията позволява прекратяването на сесията на возенето в около половината от столицата. "Виждаме, че услугата допада много на софиянци - улеснява трафика и е изцяло екологична и вярваме, че София има нужда от това", каза Спасов, а по думите на Бакърджиев в Spark има регистрирани 50 хил. потребители.

Конкретните квартали, в които ще бъде позволено спирането на услугата и съответно заемането на автомобили от догодина, зависи от различни фактори, като зарядната инфраструктура, бизнес клъстърите, жилищните комплекси и трафика. "Причината да го правим поетапно е за да знаем, че нашите клиенти имат надеждността, че има електромобил около тях регулярно", каза Спасов.

Литовско-българската компания за споделено пътуване Spark официално навлиза в Румъния

Литовско-българската компания за споделено пътуване Spark официално навлиза в Румъния

Тя ще пусне услугите си в Букурещ през идната седмица

По време на брифинга от компанията посочиха, че на фона на плановете си за експанзия в столицата, съществуващите им превозни средства са се превърнали в обект на организирано нападение. "Общата бройка на автомобилите, които са пострадали през последните три дни, до момента е 15, като само за последната нощ тяхната бройка е 7", коментира мениджърът "Комуникации" на Spark Боян Бакърджиев.

"Става дума за организирана масирана атака, защото автомобилите, които са били обект на вандалски прояви, са били паркирани в различни части на София: "Дружба", "Красно село", "Стрелбище", "Иван Вазов". Според него интензитетът на атаките срещу електромобилите нараства, а най-честите щети по тях са счупване на стъклото от пасажерската страна и кражба на ключа от жабката. "Имаме и опит за кражба, разбира се неуспешен, а имаме и умишлени катастрофи", каза Бакърджиев. "Говорим за груба, агресивна и извършена с показно чувство за безнаказаност акция."

И Спасов, и Бакърджиев не коментираха финансовото изражение на размера на щетите, които атаките над електромобилите на Spark, но по думите на мениджърът "Комуникации" на компанията той е "значителен". Освен това по думите му има 7 електромобила, които са били задържани като доказателствен материал от полицията, което означава, че те няма да могат да бъдат пуснати по улиците за неустановен срок от време, през който компанията ще търпи преки загуби от изплащането на лизинговите вноски и застраховките върху тях и пропуснати ползи, в лицето на тяхната икономическа неактивност.

Бакърджиев все пак изтъкна, че подобни нападения може да се превърнат в трайна заплаха за дейността на компанията, но посочи, че все пак плановете им не са свързани с излизане от пазара. "Ние сме дошли, за да останем и да се развиваме на пазара, а не да сме тук за малко", каза той. "Нашата идея е наистина да развием пазара в София и България така, че споделеният превоз да може да е полезен за всеки един жител на столицата."

Литовско-българската компания за споделено пътуване Spark навлиза на 2 нови пазара в Европа

Първата българска компания за споделяне на коли стъпва на 2 нови пазара в Европа

Само в София над 20 000 души използват услугите й

Това е втори път, в който Spark става жертва на организирано нападение, според Бакърджиев. Първият път е бил през пролетта на 2018 г., като по думите му тогава компанията е решила да не дава гласност над удара над себе си. Той отрече атаката да е свързана с наближаващия втори рожден ден на Spark на местния пазар и посочи, че от компанията нямат хипотези кой може да стои зад нанесените щети върху електромобилите.

"Не мислим, че се касаем за конкурентна дейност, тъй като до момента нямаме конкуренти на местния пазар, но е факт, че атаката не е обикновена вандалщина", каза Бакърджиев. "Ако такъв тип посегателства срещу автомобилите се осъществяват с този интензитет, не сме сигурни, че увеличаването на броя им ще е възможно."