Изглежда неразумно да започнеш услуга за споделяне на автомобили с електромобили в страната с най-старите дизелови коли в ЕС. Моделът обаче изглежда е успешен, а първата компания за споделяне на коли в България е доказателство за това.

Spark стартира точно преди една година като съвместно предприятие между българския доставчик на инфраструктура за зареждане Eldrive и литовската компания за споделяне на електрически автомобили Rideshare.

През последните 12 месеца Spark разшири автопарка си в София до над 100 електрически превозни средства, привлече над 1 млн. евро инвестиции и сега планира да се разшири в Румъния.

"Spark започна операции през ноември 2017 г. с 25 автомобила и покритие на зони в София много по-малко от това, което имаме днес. Надявахме се, че нашата услуга ще бъде приветствана, но това, което се случи всъщност надхвърли очакванията - имахме повече от 2000 регистрации през първите 2 дни. Това буквално разби системата", спомня си изпълнителният директор на Spark Стефан Спасов.

Днес компанията, която предлага услугите си в София и Вилнюс, има над 20 000 потребители само в българската столица, пише Trending Topics.

Кое е първо: зарядното устройство или електромобила

Снимка 390601

Източник: Ecars.bg

Spark всъщност е част от групата eMobility International, която притежава и Eldrive. Години преди стартирането на Spark, Eldrive инвестира в изграждането на мрежа от зарядни станции в България.

"Електрическата мобилност и бизнесът за споделяне на автомобили нарастват експоненциално в световен мащаб. Вярваме, че това е бъдещето и искаме да бъдем един от първите играчи на регионалния пазар. Разбира се, такава инициатива е дългосрочна инвестиция с иновативен характер и създаването на солиден бизнес отнема време и търпение", обяснява Спасов.

Компанията има приходи от 320 000 евро и загуба от 200 000 евро през 2017 г. Според Спасов в България има 600 електромобила, но повечето от тях (80-90%), следвайки глобалните тенденции, се зареждат у дома.

Българска компания доставя електромобили за Uber в Румъния

Българска компания доставя електромобили за Uber в Румъния

Тя стои и зад услугата SPARK в България

Екипът на Eldrive обаче решава да ръководи процеса на изграждане и използване на такава инфраструктура и инсталира над 120 зарядни станции в България, около 60 от които са в София. Компанията дава възможност на потенциалните клиенти да наблюдават или резервират станции за зареждане чрез мобилно приложение.

"Ако искаме хората да приемат електрическата мобилност, трябва да им осигурим сигурността и комфорта при използването на такива услуги. Това е пряко свързано с инфраструктурата. Важно е да можете да наблюдавате къде са станциите за зареждане, дали са свободни, какви са условията, така че можете да планирате пътуването си", казва Спасов.

Следващата логична стъпка за eMobility е да започне проучването на пазара на електромобили. Първият опит в тази посока е отдаване на електромобили на други компании на лизинг - бизнес линия, която все още се разработва от компанията. Въпреки това, пробивът идва чрез Spark и платформата и услугите за клиенти.

Типичният потребител

Снимка 390595

Източник: Spark

България често е смятана за бизнес екосистема, заради преобладаващото мнение, че клиентите или ранните ползватели на дадена услуга трудно се намират тук. Случаят със Spark не е такъв. По-младите бързо приемат услугата.

"Типичният потребител е между 25-40 години и има модерен градски начин на живот. Много от хилядите клиенти, които имаме, са професионално ангажирани в ИТ сектора и това не е изненадващо - те са ранни ползватели на услуга като Spark", обяснява Спасов.

Една от изненадите за екипа е делът на жените потребители в София - почти 50%, което не е характерно за сектора за споделяне на автомобили. "Мисля, че на този етап можем да кажем, че Spark се превърна във важна част от градския транспортен микс в София", казва Спасов пред Trending Topics.

Според него много от клиентите използват услугата като алтернатива на притежаването на личен автомобил. Потребителят обикновено прекарва около 20 минути, изминавайки между 8 и 12 км, шофирайки Spark. Подобно на други популярни услуги за споделяне на автомобили, Spark също таксува на минута, но има и пакети за ден и уикенд.

Завладяване на Източна Европа

Снимка 390600

Източник: Volkswagen.bg

През 2019 г. компанията ще увеличи автопарка си в българската столица до 400 автомобила. След като се наложи до известна степен в София и Вилнюс, Spark сега планира експанзия. "Ще пуснем услугата в най-малко два други града в региона през 2019 г., като започнем с румънската столица Букурещ в началото на следващата година", казва Спасов пред Trending Topics.

Стратегията на компанията е да обхване големите градове с население от поне 1.5 млн. души. Не се планира разширяване в по-малки градове, поне през следващите 3-4 години.

Въпреки че първите постижения на Спасов са на пазарите в Югоизточна Европа и Балтийския регион, Западна Европа също е част от пътната карта. Да бъде масова и евтина услуга е конкурентно предимство на компанията.

"Нашето конкурентно предимство е агресивният подход, който предприемаме при определянето на ценовите нива. Разработваме всичко при нас и това ни позволява да оптимизираме и да работим с ниски маржове. Насочваме се към масовия пазар и бих казал, че нашите цени са около 50% по-ниски от тези на много от водещите компании в този сектор в ЕС", обяснява Спасов.

Цената на минута е 0.15 евро (0.29 лева) в България и 0.17 евро в Литва. Тя наистина изглежда значително по-ниска, тъй като установените доставчици на услугата в Европа като Car2go и DriveNow предлагат цени от 0.25 евро.

Ръководителят обещава Spark да запази ниските цени на услугата и на западноевропейските пазари. "На пазара има място за всеки, или поне за няколко играчи с големи автопаркове в един град. И тъй като търсенето расте с предлагането, аз съм убеден, че пазарът ще продължи да расте", казва той.

Въпреки че първите финансови отчети на компанията все още не са публични, според ръководството тя расте всеки месец. Инвеститорите в Spark също изглеждат оптимистично настроени.

"Мисля, че компанията има потенциала да бъде водещ регионален играч и дори да бъде придобита от транспортна компания или производител на автомобили", прогнозира Павел Езекиев, управляващ партньор в инвестиционния фонд NEVEQ, който държи около 1/3 от eMobility.